Laadpaal Lathum

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Lathum aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Aiways U5 of Audi e-tron S 55 quattro. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op deze pagina lees je uitgebreide informatie over diverse type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Rijden zonder kosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €965.
  • Een laadstation op eigen grond verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Lathum

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. een Mini Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Lathum kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hebt dan elk moment van de dag een optimale actieradius. Daarnaast is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp check je bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Lathum. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrische auto verzekering.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation Lathum installeren kan op 2 manieren. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie functioneert met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Lathum. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij moet je opletten dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het handige van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Evenzeer heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw EV wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Lathum.

Enkel of dubbel laadstation
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Slimme toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Lathum vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €675 tot €3100. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien onderscheiden we slimme systemen met extra extra’s als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Lathum.

Type stationVermogenTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€545- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€535- €645
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€665- €770
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€835- €970
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top producten

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
  3. NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Betaalbare en eenvoudige laadsystemen.
  8. Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
  9. Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Lathum liggen tussen de €310 en plus minus €2175. Dit is afhankelijk van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €6,75 (maandelijks).

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Check de beste leveranciers uit jouw omgeving.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1077 kilometer per maand. Met dit aantal kilometers ramen we wat je kunt besparen. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lathum):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
SoortTarieven p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,145€156,17€1873,98
Elektrisch rijden€0,049€52,77€633,28
Besparing€0,096€103,39€1240,70
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Zevenaar

Rijd je elektrisch, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Lathum aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij aspecten zoals zichtbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Updates en informatie is ook te lezen op www.zevenaar.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Duurzame mobiliteit.

Overzicht met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Lathum zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten variëren tussen de €0,250 en €0,585 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht onderzoek jij de openbare laadstations in Lathum. Bekijk ook laadmogelijkheden en verkopers in Giesbeek, Angerlo, Tonden, Leuvenheim en Hall.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden lathum-6988

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Heb je een gebouw met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Daarbovenop kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal bij de woning inclusief plaatsing kost tussen de €925 en €2325. Het hele prijskaartje is afhankelijk van het type laadstation (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Essent, Engie, Budget energie, NLE, Eneco en Vandebron, Oxxio, Pure energie, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,85 p/100 km. Vergeet niet: een benzineauto kost om en nabij de €9,90 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf de stoomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Lathum plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). De actuele types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Lathum kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen circa €1050. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Veel bekende elektrische auto’s in Lathum kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Zevenaar heeft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil dichtbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.zevenaar.nl.

Plaats een reactie