Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in Nootdorp aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure of jouw Ford Mustang Mach-E GT. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Op dit portaal lees je bruikbare informatie over populaire type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Voordelige autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €930.
- Een laadstation op eigen grond heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Index
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal leveranciers Nootdorp vergelijken oktober 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen bij je bedrijf
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Nootdorp
Elektrisch rijden is de toekomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals de Aiways U5 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Nootdorp kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en eenvoudig en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp bespreken we aantal belangrijke aandachtspunten rondom laadpaal laten installeren in Nootdorp. Op EVplan.nl lees je ook meer over Aansluitingen.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Nootdorp kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een stevige paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem is compatibel met de standaard 230 voltage. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan dit laten aanleggen door een elektricien in Nootdorp. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ook is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote voordeel van een losse kabel (als mede een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Evenzeer ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Nootdorp.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk lees jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Nootdorp vergelijken
De prijzen van laadpalen variëren enorm. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €500 en €3200. De prijs hangt vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme opladers met leuke extra’s als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Nootdorp. Soort laadstation Capaciteit Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €505- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €540- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €655- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €825- €1025
Top leveranciers
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Nootdorp lopen uiteen tussen de €400 en plus minus €1925. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter het perceel, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €5,00 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Check aangesloten adviseurs uit jouw streek.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1113 km per 4 weken. Met dit aantal kilometers calculeren we wat je kunt besparen. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Nootdorp):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €155,82 | €1869,84 |
Elektrisch | €0,048 | €53,42 | €641,09 |
Besparing | €0,092 | €102,40 | €1228,75 |
Laadpaal aanvragen gemeente Pijnacker-Nootdorp
Heb jij de beschikking over een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Nootdorp aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner mag het gebruiken. Alle info is beschikbaar gesteld op www.pijnacker-nootdorp.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrische auto zakelijk rijden.
Openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)
Laadstations in Nootdorp zijn aanwezig. Iedereen kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen schommelen tussen de €0,290 tot wel €0,595 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder treft jij de openbare laadstations in Nootdorp. Doorzoek daarnaast laadzuilen en verkooppunten in Woubrugge, Zwammerdam, Rijnsaterwoude, Ter Aar en Aarlanderveen.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €1025 en €2050. De totale investering wordt berekend aan de hand van welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Budget energie, Engie, Essent, Eneco en Oxxio, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,25 per 100 kilometer. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €9,85 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Zuid-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Nootdorp plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve elektrische voertuigen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Nootdorp kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service zijn circa €950. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese leveranciers. Veel gangbare elektrische auto’s in Nootdorp kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Vraag daarbij gerust of deze laadpaal vlakbij jouw woning kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.pijnacker-nootdorp.nl.