Laadpaal Andelst

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Andelst aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw BMW i4 of bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 39 kWh. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Op deze website bekijk je bruikbare informatie over meerdere type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Goedkoper autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €990.
  • Een privaat laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Andelst

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV als onder andere de Audi e-tron GT kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Andelst kopen is een uitstekend idee. Je kunt eenvoudig laden en je hebt dan de zekerheid van een perfect opgeladen accu. Overigens is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? Hierbij bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Andelst. Bekijk ook meer info over Elektrisch of benzine.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Andelst kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk goed na over hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadpaal functioneert met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Andelst. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het gemak van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien noemen we nog even dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbij oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Andelst.

Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit biedt uitkomst wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. Hierbij check jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Andelst vergelijken

De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €575 – €3200. Het prijskaartje hangt met name af van de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme stations met extra opties als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Andelst.

Type laadpaalVermogenOplaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€525- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€515- €645
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€695- €795
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€850- €1030
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Top merken

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Andere opties: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2022
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Andelst bedragen tussen de €300 & €2175. Dit hangt af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €5,75 per maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vergelijk ervaren verkooppunten uit jouw regio.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1031 km per maand. Met dit aantal kilometers checken we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Andelst):

  • Benzine rijden 2022: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,047/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,135€139,19€1670,22
Elektrisch rijden€0,047€48,46€581,48
Besparing€0,088€90,73€1088,74
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in augustus 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Overbetuwe

Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Andelst aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale elektrische actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij aspecten zoals zichtbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie vind je op www.overbetuwe.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Voordelige laadpas.

Openbare oplaadpunten zoeken (augustus 2022)

Laadstations in Andelst zijn aanwezig. Iedereen met een EV mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen bedragen tussen de €0,245 tot wel €0,590 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Andelst. Check tevens oplaadpunten en verkooppunten in Hemmen, Zetten, Dodewaard, Randwijk en Heteren.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden andelst-6673

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een particulier laadpaal voor huis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €1000 – €2050. Het hele prijskaartje hangt af van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Engie, Budget energie, Energiedirect, Essent, Eneco en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,90 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzineauto komt uit op zo’n €10,30 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Andelst monteert het als wallbox of hij komt op een aparte paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve types kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Andelst kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan bedragen circa €875. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese leveranciers. De meeste gangbare elektrische auto’s in Andelst zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Overbetuwe verstrekt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.overbetuwe.nl.

Plaats een reactie