Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Haren aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw CUPRA el-Born & DS 3 Crossback E-Tense. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is veel voordeliger. Hier vind je handige informatie over geschikte type laadpunten, een handige keuzehulp en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €970.
- Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven Haren vergelijken december 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Oss
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Haren
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals een CUPRA el-Born kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Haren kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een goed geladen accu. Daarbij is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder bespreken we handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Haren. Zie ook onze informatie over Aansluitingen.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Haren kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie is compatibel met een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Haren. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbovenop is het een strakker geheel en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Haren.
Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder lees jij meer info over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Haren vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €800 t/m €3350. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme opladers met innovatieve mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Haren. Laadstation type Capaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €520- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €520- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €695- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €865- €985
Top systemen
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Haren wisselen tussen de €440 en €1850. Dit wordt berekend aan de hand van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, des te meer graafwerk er bij komt kijken en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €4,50 (maandelijks).
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check goede verkooppunten uit jouw streek.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1029 km per 4 weken. Met dit getal verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Haren):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €102,90 | €1234,80 |
Elektrisch | €0,040 | €41,16 | €493,92 |
Besparing | €0,060 | €61,74 | €740,88 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oss
Rijd je elektrisch, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Haren aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor facetten als zichtbaarheid en veiligheid. Elk huishouden kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle details is ook te lezen op www.oss.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrische auto zakelijk rijden.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Haren zijn aanwezig. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,300 tot €0,575 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje onderzoek je de openbare laadstations in Haren. Op deze site vind je ook laadplekken en verkooppunten in Heesch, Vinkel, Reek, Schaijk en Herpen.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Gaat het om een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €925 – €2350. Het tarief wordt bepaald door het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals Energiedirect, Essent, Engie, Budget energie, Eneco en Vandebron, Oxxio, Vattenfall, PowerPeers. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,20 per 100 kilometer. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto kost al gauw €10,25 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De expert legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Haren monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve elektrische wagens vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). We spreken ook wel over krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Haren kan dit allemaal regelen. De totale onkosten bedragen ongeveer €825. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. De meeste bekende elektrische auto’s in Haren hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Oss biedt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.oss.nl.