Laadpaal Vinkel

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Daarbij komt ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een eigen laadpaal in Vinkel aan huis. Dankzij een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW i4 of bijvoorbeeld de Renault Zoe ZE50 R135. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal tref je bruikbare informatie over verschillende soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Spotgoedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €945.
  • Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Vinkel

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van jouw EV zoals de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Vinkel kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Ook is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp bespreken we bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Vinkel. Bekijk ook meer info over Laadpalen vergelijken.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Vinkel kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Vinkel. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De voordeligste manier van opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Als laatste moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Ook oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel werkt in de praktijk vaak het best. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Vinkel.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme functies
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Vinkel vergelijken

De kosten van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €550 tot €3250. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook onderscheiden we slimme opladers met mogelijkheden als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Vinkel.

Soort laadpaalCapaciteitOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€540- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€515- €630
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€700- €750
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€835- €925
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
  4. Alfen: Voor iedere elektrische auto.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
  14. Overweeg ook: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba of Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Vinkel komen uit tussen de €400 en €1800. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Laadpas
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,25 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Vergelijk erkende vakmannen uit jouw gemeente.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1027 kilometer (maandelijks). Met dit getal begroten we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vinkel):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
SoortKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,145€148,92€1786,98
Elektrisch rijden€0,049€50,32€603,88
Besparing€0,096€98,59€1183,10
Kosten elektrisch vs benzine rijden in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Bernheze

Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Vinkel aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen met een elektrische auto mag hier parkeren en laden. Alle details is beschikbaar gesteld op www.bernheze.org. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Lease een elektrische auto.

Openbare oplaadpunten bekijken (december 2024)

Laadstations in Vinkel vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten bedragen tussen de €0,295 tot wel €0,580 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart treft jij de openbare laadstations in Vinkel. Bekijk ook oplaadpunten en aanbieders in Reek, Schaijk, Herpen, Huisseling en Ravenstein.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden vinkel-5383

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een pand met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Ook kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis en laten installeren kost tussen de €950 – €2150. De prijsindicatie hangt af van het type laadstation (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Energiedirect, Budget energie, Engie, Eneco en Pure energie, PowerPeers, Oxxio, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,220 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,50 p/100 km. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost je al snel €9,75 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe werkt de installatie?
De specialist legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Vinkel plaatst het oplaadpunt tegen de muur of installeert het op een paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Vinkel kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan bedragen zo’n €800. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Vinkel dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Bernheze verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.bernheze.org.

Plaats een reactie