Laadpaal De Weere

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat betekent ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Overweeg dan zeker eens een privé laadpaal in De Weere aan huis. Middels een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Dacia Spring Electric of Skoda Enyaq iV 80X. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is erg goedkoop. Op deze website lees je waardevolle informatie over betrouwbare type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs uit jouw omgeving.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Gratis rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €940.
  • Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Weere

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal De Weere kopen is een goede investering. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een perfect opgeladen accu. Evenzeer is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? Verderop bieden wij aantal belangrijke aandachtspunten voor laadpaal laten installeren in De Weere. Zie ook onze informatie over Zero Emission.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation De Weere installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie is compatibel met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Voor een paar honderd euro kun jij deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in De Weere. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en altijd een vrije plek!

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse stekker. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Bovendien moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in De Weere.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden twee soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.

Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder bekijk jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur De Weere vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €650 t/m €3275. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme systemen met extra mogelijkheden als Autostart die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal De Weere.

Type laadpaalVermogenOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€520- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€510- €635
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€690- €760
3-fase laadpaal22 kW2 uur€840- €1075
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Bekende leveranciers

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
  12. Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
  14. Zie ook merken als: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in De Weere bedragen tussen de €310 tot €1825. Dit hangt af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Laadpas
Doorgaans wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €7,25 op maandbasis.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Achterhaal ervaren installatiebedrijven uit jouw streek.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1123 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers calculeren we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Weere):

  • Benzine rijden 2024: €0,150/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
TypeKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,150€168,45€2021,40
Elektrisch rijden€0,050€56,15€673,80
Besparing€0,100€112,30€1347,60
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Opmeer

Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in De Weere aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Ze checken daarvoor zaken als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie is terug te lezen op www.opmeer.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Energieleverancier.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in De Weere vind je op steeds meer plekken. Elke weggebruiker kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten variëren tussen de €0,250 tot €0,565 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het Google Maps overzicht zie jij alle openbare laadstations in De Weere. Vind ook laadzuilen en aanbieders in Lambertschaag, Abbekerk, Sijbekarspel, Benningbroek en Zuidermeer.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-weere-1662

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een pand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Verder kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief plaatsing kost tussen de €950 – €2200. De totaalprijs hangt af van het model laadzuil (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Eneco, Budget energie, Energiedirect, NLE, Engie en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,40 p/100 km. Goed om te weten: een benzineauto kost je zo’n €9,80 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Holland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in De Weere monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een bevestigingspaal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke stroomkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in De Weere kan dit allemaal regelen. De totale onkosten bedragen ongeveer €950. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel beschikbare elektrische auto’s in De Weere zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Opmeer verstrekt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of de laadzuil in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.opmeer.nl.

Plaats een reactie