Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat betekent ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Den Hout aan huis. Met behulp van een particulier laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Aiways U5 of bijvoorbeeld de DS 3 Crossback E-Tense. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Op dit portaal ontdek je bruikbare informatie over betrouwbare soorten laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €930.
- Een particulier laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal aanbieders Den Hout vergelijken december 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Oosterhout
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Den Hout
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Dacia Spring Electric kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Den Hout kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Evenzeer is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder bieden wij tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Den Hout. Zie ook aanvullende informatie over Accu.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Den Hout installeren kan op 2 manieren. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil werkt met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom (400V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Den Hout. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een losse stekker. Het belangrijkste voordeel van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Bovendien heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Den Hout.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hieronder delen we extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Den Hout vergelijken
De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €900 t/m €3000. De kosten worden tot stand door o.a. de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Bovendien heb je de keuze uit slimme laadpunten met leuke snufjes als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Den Hout. Type station Laadvermogen Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €505- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €515- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €660- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €825- €1015
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: laad probleemloos overal op in het grootste publieke laadnetwerk van Europa.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Alternatieve marken: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Den Hout wisselen tussen de €400 en ongeveer €1900. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €5,75 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek de beste installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1095 kilometer per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt becijferen we wat je kunt besparen. Hierbij zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Den Hout):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €125,93 | €1511,10 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €47,09 | €565,02 |
Besparing | €0,072 | €78,84 | €946,08 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oosterhout
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Den Hout aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor relevante zaken als zichtbaarheid en parkeerdruk. Elk huishouden kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle details is terug te lezen op www.oosterhout.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpalen.
Kaart met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Den Hout zijn goed vertegenwoordigd. Elke weggebruiker kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven variëren tussen de €0,270 tot €0,615 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de afbeelding hieronder bekijk jij de openbare laadstations in Den Hout. Op deze site vind je ook laadplekken en leveranciers in Oosteind, Rijsbergen, Achtmaal, Wernhout en Klein Zundert.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief plaatsing kost +/- tussen de €800 en €2300. De prijsindicatie wordt berekend aan de hand van het type laadstation (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Essent, Eneco, NLE, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Vattenfall, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,60 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost je zo’n €10,30 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De specialist treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Den Hout plaatst het als wallbox aan de muur of installeert het op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Den Hout zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service zijn circa €850. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Den Hout hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Oosterhout biedt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de paal nabij jouw woning kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.oosterhout.nl.