Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Een gevolg is dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een privé laadpaal in Midden-Delfland aan huis. Op basis van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Aiways U5 of Fiat 500e Berlina 42 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Op deze website check je praktische informatie over geschikte laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Rijden zonder kosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €895.
- Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Midden-Delfland vergelijken oktober 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Midden-Delfland
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor bedrijven
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Midden-Delfland
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Polestar 2 kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Midden-Delfland kopen is een zeer interessante optie. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Bovendien is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn situatie? In het gedeelte hieronder delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden met betrekking tot laadpaal laten installeren in Midden-Delfland. Zie ook onze informatie over Goedkoopste elektrische auto.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Midden-Delfland kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Onderzoek de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1-fase variant gaat via de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt eenvoudig de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Midden-Delfland. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadstation aan huis
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Tevens ziet het er niet zo chaotisch uit en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als je jouw auto gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Midden-Delfland.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij meer informatie over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Midden-Delfland vergelijken
De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €675 tot +/- €3375. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook onderscheiden we slimme laadpunten met toffe functies als Dynamic Load Balancing die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Midden-Delfland. Type laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €550- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €530- €635 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €685- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €865- €1025
Populaire leveranciers
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Laadsessies op afstand starten en stoppen met slimme App.
- Ook interessant: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Midden-Delfland variëren van €380 tot €2175. Dit hangt af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het perceel, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Laadpas
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €7,25 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Achterhaal goede installateurs die werken in je omgeving.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1092 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde berekenen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Hierbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Midden-Delfland):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,125 | €136,50 | €1638,00 |
Elektrisch | €0,047 | €51,32 | €615,89 |
Besparing | €0,0780 | €85,18 | €1022,11 |
Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Delfland
Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Midden-Delfland aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij invalshoeken zoals vindbaarheid en doorstroming. Elke EV-rijder kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie is te vinden op www.middendelfland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Stekkers.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)
Laadstations in Midden-Delfland zijn er veel. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De onkosten schommelen tussen de €0,280 tot wel €0,585 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart doorzoek je de openbare laadstations in Midden-Delfland. Check tevens oplaadplekken en installatiebedrijven in Delft, Den Haag, Kaag en Braassem, Nieuwkoop en Bodegraven-Reeuwijk.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een locatie met 10 parkeervakken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €875 – €2200. De kosten van het hele pakket wordt berekend aan de hand van het type en model (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Engie, Budget energie, Eneco, Essent en Vandebron, PowerPeers, Vattenfall, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,10 p/100 km. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto komt uit op zo’n €10,25 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist legt een aparte stroomgroep aan in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Midden-Delfland zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Midden-Delfland zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten bedragen ongeveer €1000. Bedenk wel: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese merken. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Midden-Delfland zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Midden-Delfland biedt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het laadpunt vlakbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.middendelfland.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente