Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een slimme laadpaal in Delft aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW iX3 of bijvoorbeeld de DS 3 Crossback E-Tense. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl lees je waardevolle informatie over verschillende laadpalen, een handige keuzehulp en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €940.
- Een privaat laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Delft vergelijken december 2024
- Klik hier voor jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Delft
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen bij je bedrijf
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Delft
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals de Aiways U5 kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Delft kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hierbij kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten voor laadpaal laten installeren in Delft. Zie ook onze informatie over Bijtelling.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Delft kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een stevige paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase aansluiting werkt met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Voor een paar honderd euro kun jij deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Delft. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse kabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Evenzeer ziet het er niet zo chaotisch uit en blijft de kabel langer goed. Het grote nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. Het station met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: probeer ook eens de snelladers in Delft.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Delft vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €700 tot €3075. Het prijskaartje hangt met name af van de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Tevens onderscheiden we slimme systemen met leuke snufjes als Dynamic Load Balancing die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Delft. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €510- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €510- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €670- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €840- €935
Bekende merken
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba & Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Delft wisselen tussen de €310 & €2050. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €7,00 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek populaire installatiebedrijven uit jouw regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1091 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan begroten we wat je kunt besparen. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Delft):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €130,92 | €1571,04 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €50,19 | €602,23 |
Besparing | €0,0740 | €80,73 | €968,81 |
Laadpaal aanvragen gemeente Delft
Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Delft aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als bereikbaarheid en parkeerdruk. Elke bewoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie is terug te lezen op www.delft.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Laadpaal installatie.
Openbare oplaadpunten vergelijken (december 2024)
Laadstations in Delft zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven liggen tussen de €0,240 tot €0,615 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht onderzoek jij de openbare laadstations in Delft. Vind ook laadstations en leveranciers in Den Haag, Kaag en Braassem, Nieuwkoop, Bodegraven-Reeuwijk en Alphen aan den Rijn.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor je personeel en relaties. Bezit je een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie kost tussen de €775 – €2275. Het tarief komt tot stand door het model laadzuil (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je eigen energieleverancier zoals Essent, Budget energie, Energiedirect, Engie, Eneco en Oxxio, Pure energie, PowerPeers, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,95 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost al gauw €9,65 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert treft de nodige voorbereidingen in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Delft monteert ‘m in overleg tegen de muur of installeert het op een paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is ieder huis geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Delft kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service zijn zo’n €1075. Disclaimer: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij merken uit de Europese Unie. De meeste populaire elektrische auto’s in Delft zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Delft verschaft op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het laadpunt niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.delft.nl.