Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Door deze trend zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een 100% eigen laadpaal in Lopik aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mercedes EQA en/of Ford Mustang Mach-E GT. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Middels onze vergelijker tref je handige informatie over verschillende soorten laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met een particuliere elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Extra goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €985.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Lopik
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals een Mini Electric kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Lopik kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Daarbovenop is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? Hierbij bespreken we aantal belangrijke aandachtspunten m.b.t. laadpaal laten installeren in Lopik. Bekijk ook meer info over Duurzaam rijden.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Lopik kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een vrijstaande paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem gaat via de doorsnee 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Lopik. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Eveneens oogt het netter en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Lopik.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Jij kunt gaan voor een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hieronder tref jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Lopik vergelijken
De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €800 en €3375. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Ook heb je de keuze uit slimme stations met extra extra’s als gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Lopik. Laadpaal type Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €530- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €540- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €685- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €835- €955
Populaire merken
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Krachtige oplader met verbluffend design.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Andere opties: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Lopik liggen tussen de €400 en ongeveer €2050. Dit wordt grotendeels bepaalt door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Heb ik een laadpas nodig?
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €3,50 op maandbasis.
- Online inzicht in laadsessies.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind erkende adviseurs in de regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte hebben wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1125 km per 4 weken. Op basis daarvan berekenen we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons voorbeeld zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lopik):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €140,63 | €1687,50 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €52,88 | €634,50 |
Besparing | €0,0780 | €87,75 | €1053,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Lopik
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Lopik aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke plek de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor facetten als toegankelijkheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto kan het gebruiken. Extra achtergrondinfo is te vinden op www.lopik.nl. Daar lees je ook of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Hybride voertuigen.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in Lopik zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen liggen tussen de €0,270 tot wel €0,570 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje zie je alle openbare laadstations in Lopik. Bekijk ook oplaadpunten en aanbieders in IJsselstein, Giessenlanden, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden en Sliedrecht.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Tevens kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €850 – €2150. De uiteindelijke kostprijs wordt grotendeels bepaalt door af het type en model (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Eneco, NLE, Energiedirect, Engie en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,85 per 100 kilometer. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €10,20 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe werkt de installatie?
De expert legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Lopik zet het als wallbox tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige EV’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Lopik kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €875. Disclaimer: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. De populaire elektrische auto’s in Lopik hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Lopik biedt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of de paal dichtbij jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.lopik.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente