Laadpaal Epse

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een slimme laadpaal in Epse aan huis. Door middel van een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi Q4 e-tron of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina lees je extra informatie over populaire soorten laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Met een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Voordelige autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €950.
  • Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Epse

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Epse kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Daarnaast is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder check je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden omtrent laadpaal laten installeren in Epse. Op deze website lees je ook meer over Elektrisch of benzine.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Epse kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Onderzoek hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting kan laden met de standaardaansluiting van 230V. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. In principe heeft elke woning minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Epse. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het goed om je te bedenken dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Epse.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden twee soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Ideaal wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.

Slimme functies
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij vind je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Epse vergelijken

De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis varieert van €600 t/m €3250. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop zijn er slimme palen met toffe mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Epse.

Type laadpaalCapaciteitOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€505- €620
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€510- €600
3-fase laadpaal11 kW4 uur€665- €780
3-fase laadpaal22 kW2 uur€835- €1030
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top systemen

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
  14. Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Epse bedragen tussen de €350 en +/- €2000. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementsprijzen laadpassen
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,75 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Achterhaal populaire installatiebedrijven uit jouw gemeente.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1135 km (maandelijks). Op basis daarvan begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Epse):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
SoortKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,105€119,18€1430,10
Elektrisch€0,041€46,54€558,42
Besparing€0,064€72,64€871,68
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Lochem

Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Epse aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie vind je op www.lochem.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Voordelige laadpas.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (december 2024)

Laadstations in Epse zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten variëren tussen de €0,245 tot €0,615 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de afbeelding hieronder check jij de openbare laadstations in Epse. Doorzoek daarnaast laadstations en leveranciers in Gorssel, Eefde, Rietmolen, Neede en Rekken.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden epse-7214

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Tevens kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis inclusief de installatieservice zit zo tussen de €875 – €2075. Het tarief wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Energiedirect, Eneco, Essent, NLE en PowerPeers, Oxxio, Vandebron, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,80 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost je zo’n €9,95 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in jouw meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Epse plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een stevige paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke woning geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Epse kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €950. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we met name terug bij de Europese leveranciers. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Epse kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Lochem verschaft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.lochem.nl.

Plaats een reactie