Laadpaal Meterik

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een slimme laadpaal in Meterik aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi Q4 Sportback e-tron & Fiat 500e Berlina 42 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook financieel gezien een goede investering. Middels onze vergelijker tref je extra informatie over meerdere soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.

  • Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €915.
  • Een privé laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Meterik

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Tesla Model 3 Standard Range Plus kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Meterik kopen biedt veel voordelen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hoeft niet onzeker te zijn over een optimale actieradius. Verder is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de kosten van jouw eigen stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Op deze pagina bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden m.b.t. laadpaal laten installeren in Meterik. Zie ook aanvullende informatie over Zero Emission.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Meterik installeren kan op 2 manieren. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Onderzoek de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting is compatibel met de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale vermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Meterik. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadpunt aan huis

De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van de vaste variant is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het goed om je te bedenken dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en blijft de kabel langer goed. Een negatief aspect is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Meterik.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken maar ook voor bedrijven en kantoren.

Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. Bijgaand lees jij extra uitleg over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Meterik vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €500 en €3375. De kosten worden tot stand door o.a. de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast heb je de keuze uit slimme opladers met innovatieve features als gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Meterik.

Type laadstationCapaciteitLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€510- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€500- €620
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€700- €755
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€860- €1010
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede leveranciers

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
  14. Andere opties: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2022
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Meterik schommelen tussen de € 440 en €2175. De totale kosten hangen af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Informatie over laadpassen
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €2,50 p/maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal voor thuis kopen?

Zoek erkende adviseurs uit jouw regio.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en jouw thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1148 km per maand. Op basis daarvan begroten we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Meterik):

  • Benzine rijden 2022: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,049/km
SoortPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,145€166,46€1997,52
Elektrisch€0,049€56,25€675,02
Besparing€0,096€110,21€1322,50
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in augustus 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Horst aan de Maas

Heb je een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Meterik aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor zaken als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedere woningbezitter kan hier gebruik van maken. Uitgebreide informatie is terug te lezen op www.horstaandemaas.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Energieleverancier.

Openbare oplaadpunten vergelijken (augustus 2022)

Laadstations in Meterik zien we steeds meer. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten bedragen tussen de €0,285 tot €0,615 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart onderzoek je de openbare laadstations in Meterik. Check tevens laadzuilen en installateurs in Hegelsom, Melderslo, Horst, Reuver en Belfeld.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden meterik-5964

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Heb je een bedrijfspand met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Tevens kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


Informatie over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning en laten installeren zit zo tussen de €1050 & €2275. Het tarief hangt af van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Essent, Budget energie, NLE, Eneco en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,00 p/100 km. Even om te vergelijken: een auto met benzinemotor kost je zo’n €10,20 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Limburg.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Meterik plaatst het als wallbox aan de muur of op een stevige paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Onderaan de streep is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Meterik kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €1025. Disclaimer: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Meterik beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Horst aan de Maas verstrekt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.horstaandemaas.nl.

Plaats een reactie