Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een slimme laadpaal in Reuver aan huis. Met behulp van een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw CUPRA el-Born of bijvoorbeeld de Tesla Model X Long Range Plus. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Middels onze vergelijker check je waardevolle informatie over populaire type laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al voor €895.
- Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Reuver
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. de Hyundai Kona Electric 64 kWh is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Reuver kopen is een uitstekend idee. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? Hieronder check je belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Reuver. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare elektrische auto.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Reuver kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Onderzoek de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem werkt met de standaardaansluiting van 230V. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Reuver. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop en snel laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Bovendien is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Tevens oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Reuver.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor één aansluiting of twee aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Reuver vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €825 t/m €3100. Het prijskaartje hangt met name af van het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Verder heb je de keuze uit slimme systemen met toffe functies als voice of gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Reuver. Type laadpaal Vermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €500- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €545- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €665- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €835- €1050
Betrouwbare producten
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere merken: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Reuver komen uit tussen de €410 tot €1925. De totale kosten hangen af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Doorgaans wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €3,50 (maandelijks).
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Check aangesloten installatiebedrijven uit jouw streek.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1144 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze calculatie hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Reuver):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €143,00 | €1716,00 |
Elektrisch rijden | €0,045 | €51,48 | €617,76 |
Besparing | €0,080 | €91,52 | €1098,24 |
Laadpaal aanvragen gemeente Beesel
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Reuver aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Hierbij bekijken zij relevante zaken als bereikbaarheid en geschatte drukte. Iedereen kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo kan je bekijken op www.beesel.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Milieuvriendelijke EV.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Reuver zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen variëren tussen de €0,270 tot €0,600 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema treft jij de openbare laadstations in Reuver. Op deze site vind je ook oplaadpunten en leveranciers in Belfeld, Arcen, Lomm, Velden en Steyl.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door derden te laten betalen voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatiewerk kost tussen de €1000 en €2325. De prijsindicatie hangt af van welk merk je kiest (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, Budget energie, Energiedirect, NLE, Essent en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,85 p/100 km. Goed om te weten: een normale auto op benzine kost circa €9,60 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Reuver zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Reuver kan dit uit handen nemen. De totale onkosten liggen rond de €900. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Reuver zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Beesel verstrekt momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt nabij jouw huis kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.beesel.nl.