De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dit resulteert in het feit dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een handige laadpaal in Lomm aan huis. Middels een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Polestar 2 & Fiat 500e Berlina 42 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina check je waardevolle informatie over velerlei type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €965.
- Een individueel laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal aan huis installeren
- Beste laadpaal leveranciers Lomm vergelijken december 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Venlo
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Lomm
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 Pro S gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Lomm kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Eveneens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Op deze pagina bieden wij inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Lomm. Of klik door voor meer informatie over Onderhoud EV’s.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Lomm kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je installeert het op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadpaal draait op de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Lomm. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het wat rommelig oogt. Als laatste noemen we nog even dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in Lomm.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand delen we extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur Lomm vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €675 tot en met €3175. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zien we steeds meer slimme palen met innovatieve mogelijkheden als Peak Shaving die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Lomm. Laadstation type Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €550- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €535- €620 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €695- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €855- €1010
Betrouwbare producten
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Lomm variëren van €300 en plus minus €2025. Dit hangt vooral af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen ongeveer €3,50 per maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatische facturering en verrekening.
- Gast Tarief instellen.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Check ervaren installatiebedrijven uit jouw omgeving.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1141 kilometer per maand. Hiermee begroten we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lomm):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Type | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €125,51 | €1506,12 |
Elektrisch | €0,042 | €47,92 | €575,06 |
Besparing | €0,068 | €77,59 | €931,06 |
Laadpaal aanvragen gemeente Venlo
Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Lomm aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij zaken als vindbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Meer details vind je op www.venlo.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Blog over elektrisch rijden.
Openbare oplaadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in Lomm zijn goed vertegenwoordigd. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De kosten variëren tussen de €0,235 tot €0,560 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart check je de openbare laadstations in Lomm. Bekijk ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Velden, Steyl, Tegelen, Broekhuizen en Broekhuizenvorst.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Heb je een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis met daarbij de installatie varieert qua prijs tussen de €750 & €2575. De uiteindelijke kostprijs wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals NLE, Engie, Eneco, Essent, Energiedirect en Vandebron, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,30 p/100 km. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost ongeveer €9,80 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Lomm zet het laadstation vast tegen de muur of op een stevige paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Lomm zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €850. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel favoriete elektrische auto’s in Lomm beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio heeft een eigen beleid. De gemeente Venlo biedt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.venlo.nl.