Laadpaal Eindhoven

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Eindhoven aan huis. Met behulp van een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh & Jaguar I-Pace EV320. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Hier tref je praktische informatie over populaire laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €905.
  • Een laadstation bij de woning verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Eindhoven

Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV zoals een Polestar 2 kan op diverse manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Eindhoven kopen is steeds meer in trek. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Bovendien is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? Hierbij bieden wij handige tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Eindhoven. Bekijk ook meer info over Elektrische autoverzekering.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Eindhoven installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem kan laden met de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Tegen een kleine meerprijs kan je je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Eindhoven. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. De meerwaarde van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Overigens oogt het minder rommelig en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat je een stap extra moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Eindhoven.

Enkele vs dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch wanneer je 2 auto’s in bezit hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf bekijk je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Eindhoven vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €650 tot en met €3275. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook zijn er allerlei slimme opladers met leuke features als Peak Shaving die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Eindhoven.

Soort laadstationLaadvermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€540- €600
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€545- €605
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€680- €785
3-fase laadpaal22 kW2 uur€860- €970
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire systemen

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Veilig en robuuste laadstations.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Andere leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Eindhoven komen uit tussen de €440 en €1825. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementskosten laadpas
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn circa €5,75 p/maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Vind aangesloten verkooppunten uit jouw streek.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1073 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers checken we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons voorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Eindhoven):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
TypePrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,125€134,13€1609,50
Elektrisch€0,047€50,43€605,17
Besparing€0,0780€83,69€1004,33
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Eindhoven

Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Eindhoven aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Daarbij bekijkt de gemeente facetten als bereikbaarheid en of het technisch kan. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Meer informatie is beschikbaar op www.eindhoven.nl. Daar kom je er ook achter of er een subsidie mogelijk is. Veel Nederlandse gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Betrouwbare laadpaal.

Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Eindhoven zijn aanwezig. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten bedragen tussen de €0,240 tot wel €0,560 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in Eindhoven. Check tevens laadzuilen en installatiebedrijven in Heeze-Leende, Waalre, Bergeijk, Valkenswaard en Reusel-De Mierden.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden eindhoven-5631

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Tevens kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal voor thuis inclusief plaatsing zit zo tussen de €1000 en €2250. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af het type en model (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Eneco, NLE, Essent, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,230 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,10 p/100 km. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €10,05 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe werkt de installatie?
De leverancier kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Eindhoven bevestigt het laadstation aan de muur of op een bevestigingspaal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Moderne elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Eindhoven zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €800. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Eindhoven zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Eindhoven verstrekt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Bekijk ook www.eindhoven.nl.

Plaats een reactie