Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een eigen laadpaal in Cadier en Keer aan huis. Op basis van een privé laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of bijvoorbeeld de Renault Zoe ZE50 R135. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en de kWh prijs is voordeliger. Op dit portaal lees je bruikbare informatie over diverse laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom je in contact met leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Extra goedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €925.
- Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders Cadier en Keer vergelijken december 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Eijsden-Margraten
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Cadier en Keer
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. de Audi Q4 Sportback e-tron kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Cadier en Keer kopen is iets wat we steeds meer zien. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een perfect opgeladen accu. Eveneens is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hierbij vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden met betrekking tot laadpaal laten installeren in Cadier en Keer. Zie ook onze informatie over Overzicht elektrische auto’s.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Cadier en Keer kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een stevige paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Check de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant draait op de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadstation kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Cadier en Keer. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ook is het zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Cadier en Keer.
Enkel of dubbel laadstation
Er bestaan twee types: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Cadier en Keer vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €900 tot +/- €3350. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens kan je kiezen voor slimme wallboxen en palen met toffe opties als Dynamic Load Balancing die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Cadier en Keer. Soort laadpaal Laadvermogen Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €510- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €545- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €655- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €855- €975
Goede systemen
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
- Andere opties: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Cadier en Keer komen uit tussen de €340 tot €2050. De totale kosten hangen af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €6,00 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vind de beste leveranciers uit jouw gemeente.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1092 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In ons voorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Cadier en Keer):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,125 | €136,50 | €1638,00 |
Elektrisch rijden | €0,045 | €49,14 | €589,68 |
Besparing | €0,080 | €87,36 | €1048,32 |
Laadpaal aanvragen gemeente Eijsden-Margraten
Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Cadier en Keer aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor zaken als toegankelijkheid en geschatte drukte. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Meer informatie is terug te lezen op www.eijsden-margraten.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Betrouwbare elektrische auto.
Openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Cadier en Keer zien we steeds meer. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten wisselen tussen de €0,260 – €0,550 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart vind jij de openbare laadstations in Cadier en Keer. Doorzoek daarnaast oplaadplekken en aanbieders in Sint Geertruid, Banholt, Mheer, Noorbeek en Eckelrade.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal bij de woning inclusief plaatsing varieert kostentechnisch tussen de €1000 en €2200. Het tarief wordt bepaald door welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Eneco, NLE, Engie, Energiedirect en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,70 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzineauto kost ongeveer €9,55 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Cadier en Keer monteert ‘m in overleg tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne modellen vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Cadier en Keer zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service liggen rond de €1000. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. De meeste gangbare elektrische auto’s in Cadier en Keer zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Eijsden-Margraten verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.eijsden-margraten.nl.