Laadpaal Biddinghuizen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een handige laadpaal in Biddinghuizen aan huis. Door gebruik te maken van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Skoda Enyaq iV 80 of jouw Porsche Taycan 4S. Niet meer wachten op een vrije plek en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl lees je praktische informatie over populaire type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Voordelige autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €895.
  • Een privé laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Biddinghuizen

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een Volkswagen ID.3 Pure is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Biddinghuizen kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Overigens is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de stroom / verbruikskosten (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Verderop vind je tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Biddinghuizen. Op deze website lees je ook meer over Zero Emission.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Biddinghuizen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation gaat via een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Biddinghuizen. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. Het gemak van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Het grote nadeel is dat er een extra stap is als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Biddinghuizen.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan 2 types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand tref je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Biddinghuizen vergelijken

De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €825 tot €3025. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast zijn er allerlei slimme palen met extra opties als Autostart die kostbaarder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Biddinghuizen.

Soort laadpaalLaadcapaciteitLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€520- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€550- €625
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€670- €770
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€865- €935
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Top leveranciers

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
  14. Zie ook merken als: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Biddinghuizen komen uit tussen de €360 en ongeveer €2000. Dit hangt af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Abonnementskosten laadpas
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €5,25 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Vergelijk populaire installateurs uit jouw regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In het onderstaande gedeelte maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1090 kilometer op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we welke besparing er mogelijk is. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Biddinghuizen):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,125€136,25€1635,00
Elektrisch€0,045€49,05€588,60
Besparing€0,080€87,20€1046,40
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Dronten

Rijd je een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Biddinghuizen aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-eigenaar mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer details is ook te lezen op www.dronten.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektriciteitsnet.

Lijst met openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Biddinghuizen zijn 24/7 actief. Iedereen met een laadpas heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De kosten schommelen tussen de €0,280 tot wel €0,595 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht vind je de openbare laadstations in Biddinghuizen. Op deze site vind je ook laadmogelijkheden en leveranciers in Swifterbant, Marle, Welsum, Veessen en Vorchten.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden biddinghuizen-8256

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door werknemers en klanten. Beschik je over een locatie met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €900 & €2100. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type en model (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Engie, Energiedirect, Eneco, Essent en Pure energie, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,70 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost circa €9,55 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Flevoland.

Hoe werkt de installatie?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in je stroomkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Biddinghuizen zet het laadstation vast tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). De huidige elektrische voertuigen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Biddinghuizen kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan liggen rond de €1075. Belangrijk: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 is vooral te zien bij de Europese merken. De bekende elektrische auto’s in Biddinghuizen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Dronten heeft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of deze laadpaal vlakbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.dronten.nl.

Plaats een reactie