Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Marle aan huis. Met behulp van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh & Tesla Model Y Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op dit portaal check je extra informatie over betrouwbare type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Goedkoper autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €920.
- Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal aanbieders Marle vergelijken december 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Olst-Wijhe
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen voor kantoor
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Marle
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Marle kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Verder is het een stuk goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop check je handige tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Marle. Zie ook onze informatie over Informatie over elektrisch rijden.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Marle kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation draait op de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Marle. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het belangrijkste voordeel van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook ziet het er wat netter uit en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Marle.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve toepassingen
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hieronder lees jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Marle vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €750 tot en met €3100. De prijs wordt bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Verder heb je de keuze uit slimme laadpunten met extra features als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Marle. Soort laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €525- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €510- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €650- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €830- €950
Top leveranciers
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Verkrijgbaar met verschillende laadsnelheden, max 2x22kWh.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Marle komen uit tussen de €400 en +/- €1825. De totale kosten hangen af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €2,50 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal populaire installatiebedrijven uit jouw gemeente.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1088 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers begroten we wat je kunt besparen. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Marle):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €125,12 | €1501,44 |
Elektrisch | €0,043 | €46,78 | €561,41 |
Besparing | €0,072 | €78,34 | €940,03 |
Laadpaal aanvragen gemeente Olst-Wijhe
Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Marle aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Ze overwegen daarbij facetten als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke bewoner kan het gebruiken. Extra achtergrondinfo is terug te lezen op www.olst-wijhe.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrisch of benzine.
Kaart met openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in Marle zijn aanwezig. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen schommelen tussen de €0,295 en €0,580 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema treft je de openbare laadstations in Marle. Vergelijk ook oplaadplekken en leveranciers in Welsum, Veessen, Vorchten, Wapenveld en Vaassen.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij uw bedrijf is een prettige service voor je personeel en relaties. Beschik je over een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Ook kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal aan huis kopen met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €900 – €2325. De totale investering wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Engie, Energiedirect, Budget energie, NLE en Vandebron, Pure energie, Vattenfall, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,30 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een benzineauto kost circa €9,75 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Overijssel.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in je stroomkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de monteur bespreek je waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Marle bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere EV’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Marle zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €825. Bedenk wel: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij verschillende merken binnen de EU. Veel populaire elektrische auto’s in Marle kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Olst-Wijhe verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de paal dichtbij jouw woning kan komen. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.olst-wijhe.nl.