Elektrisch rijden zien we steeds meer. Daarbij komt ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een eigen laadpaal in Gaanderen aan huis. Via jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw BMW iX3 en/of Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Op dit portaal tref je waardevolle informatie over velerlei laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Nog voordeliger rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €945.
- Een thuis-laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Gaanderen
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Gaanderen kopen is een zeer interessante optie. Het is gemakkelijk en snel en je rijdt elke ochtend weg met een volgeladen accu. Bovendien is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina vind je tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Gaanderen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrisch of benzine.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Gaanderen kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Denk goed na over de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting gaat via de standaardaansluiting van 230V. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Gaanderen. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Als laatste is het in de praktijk zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens ligt de kabel niet zo in het zicht en profiteer je van een langere levensduur. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Gaanderen.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart functies
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk lees jij extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Gaanderen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €875 en €3175. Het prijskaartje hangt met name af van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme systemen met innovatieve features als Peak Shaving die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Gaanderen. Soort laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €510- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €520- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €685- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €850- €1045
Populaire merken
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Overweeg ook: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric & Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Gaanderen variëren van €360 en +/- €2175. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Soms wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €5,50 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Check ervaren verkooppunten die werken in je omgeving.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1083 kilometer op maandbasis. Hiermee verwachten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gaanderen):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €129,96 | €1559,52 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €47,65 | €571,82 |
Besparing | €0,076 | €82,31 | €987,70 |
Laadpaal aanvragen gemeente Doetinchem
Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Gaanderen aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij zaken als vindbaarheid en doorstroming. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Meer informatie is beschikbaar gesteld op www.doetinchem.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Voordelige laadpas.
Overzicht openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Gaanderen zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven liggen tussen de €0,230 tot €0,555 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de afbeelding hieronder bekijk jij de openbare laadstations in Gaanderen. Bekijk ook oplaadplekken en verkopers in Hummelo, Laag-Keppel, Hoog-Keppel, Drempt en De Steeg.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €800 en €2225. De prijsindicatie wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Energiedirect, Eneco, Essent, Budget energie en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,225 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,15 per 100 kilometer. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost ongeveer €9,90 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De huidige EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomvoorziening van je woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Gaanderen monteert het als wallbox of op een montagepaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is ieder huis geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Gaanderen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1100. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Gaanderen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Doetinchem verschaft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of het laadpunt vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.doetinchem.nl.