Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Katwijk aan huis. Middels een privé laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh & Audi e-tron S 55 quattro. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website check je bruikbare informatie over populaire type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Nog voordeliger rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €920.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Katwijk
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Katwijk kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Evenzeer is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mij EV en woning? Hierbij bieden wij aantal belangrijke aandachtspunten wat betreft laadpaal laten installeren in Katwijk. Op deze website lees je ook meer over Duurzaam rijden.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Katwijk kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of hij komt op een aparte paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant werkt met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem kan maar liefst 3x 230V leveren. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Katwijk. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Katwijk.
Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check je meer informatie over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Katwijk vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €775 tot en met €3450. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder zijn er slimme laadpunten met speciale opties als gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Katwijk. Type laadpaal Vermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €535- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €510- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €655- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €850- €950
Bekende leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Zaptec, Efacec, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Katwijk bedragen tussen de €440 en ongeveer €2025. Dit hangt vooral af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €3,75 op maandbasis.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vergelijk populaire leveranciers in de regio.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1046 km per maand. Met dit getal calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Katwijk):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €135,98 | €1631,76 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €48,12 | €577,39 |
Besparing | €0,084 | €87,86 | €1054,37 |
Laadpaal aanvragen gemeente Cuijk
Rijd je elektrisch, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Katwijk aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals zichtbaarheid en geschatte drukte. Iedere woningbezitter mag hier parkeren en laden. Alle info vind je op www.cuijk.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Beste laadpassen.
Openbare laadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in Katwijk zijn er voldoende. Iedereen kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten wisselen tussen de €0,230 en €0,565 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder onderzoek jij de openbare laadstations in Katwijk. Vergelijk ook laadzuilen en leveranciers in Venhorst, De Mortel, Elsendorp, Handel en Gemert.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een pand met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal bij de woning met daarbij de installatie kost +/- tussen de €975 & €2450. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Budget energie, Engie, Eneco, Essent en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,75 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €9,95 p/100 km. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.
Hoe werkt de installatie?
De leverancier zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Katwijk zet het laadstation vast tegen de muur of op een paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Katwijk kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan bedragen circa €1000. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese leveranciers. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Katwijk beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Cuijk heeft op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.cuijk.nl.