Laadpaal Hoenderloo

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Hoenderloo aan huis. Dankzij jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh of Mercedes EQV 300 Lang. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze pagina check je bruikbare informatie over verschillende laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Gratis rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €945.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Hoenderloo

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. een Volvo XC40 P8 AWD Recharge is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Hoenderloo kopen is een zeer interessante optie. Het is gemakkelijk en snel en je bent altijd verzekerd van een perfect opgeladen accu. Eveneens is het een stuk voordeliger dan bij laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met aantal belangrijke aandachtspunten rondom laadpaal laten installeren in Hoenderloo. Zie ook onze informatie over Laadpassen vergelijken.

Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Hoenderloo kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. Verder zijn er geen verschillen. Achterhaal de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie draait op de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Hoenderloo. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Spotgoedkoop opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Losse of vaste kabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het wat rommelig oogt. Ten derde is het goed om je te bedenken dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (alsook voor een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is vaak de beste keuze. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Hoenderloo.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee mogelijkheden: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij check jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.

Laadpaal installateur Hoenderloo vergelijken

De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De adviesprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €950 tot €3250. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Verder onderscheiden we slimme laadpunten met toffe mogelijkheden als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Hoenderloo.

Soort laadstationLaadcapaciteitLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€530- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€520- €610
3-fase laadpaal11 kW4 uur€655- €780
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€865- €1030
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire leveranciers

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
  12. Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
  14. Zie ook merken als: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Hoenderloo liggen tussen de €320 en €2150. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Eventueel wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €4,50 p/maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vind de beste installatiebedrijven uit jouw streek.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1164 km per maand. Hiermee ramen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze calculatie zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Hoenderloo):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
SoortPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,140€162,96€1955,52
Elektrisch€0,048€55,87€670,46
Besparing€0,092€107,09€1285,06
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Apeldoorn

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Hoenderloo aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Ze analyseren hiervoor facetten als bereikbaarheid en veiligheid. Elke EV-rijder kan het gebruiken. Alle info is beschikbaar op www.apeldoorn.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Stekkers.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (april 2024)

Laadstations in Hoenderloo zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten bedragen tussen de €0,260 en €0,565 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart vind jij de openbare laadstations in Hoenderloo. Bekijk ook laadplekken en verkooppunten in Radio Kootwijk, Hoog Soeren, Wenum Wiesel, Ugchelen en Beemte Broekland.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden hoenderloo-7351

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Gaat het om een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Tevens kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €900 – €2500. De definitieve prijs wordt bepaald door het model laadzuil (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals NLE, Energiedirect, Budget energie, Essent, Eneco en Pure energie, PowerPeers, Vandebron, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,40 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €9,95 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in jouw meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Hoenderloo monteert het als wallbox of bevestigt ‘m op een losse paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). De huidige auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Hoenderloo zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De prijzen van deze service bedragen zo’n €825. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij verschillende merken binnen de EU. De bekende elektrische auto’s in Hoenderloo hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Apeldoorn verschaft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of de laadzuil nabij jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.apeldoorn.nl.

Plaats een reactie