Laadpaal Werkendam

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Werkendam aan huis. Door middel van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volkswagen ID.4 1st of bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl lees je bruikbare informatie over velerlei type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs uit de buurt.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Goedkoper autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €920.
  • Een particulier laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Werkendam

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV zoals de MG ZS EV kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Werkendam kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Verder is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en uiteraard de verbruikte stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp delen we tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Werkendam. Op deze website lees je ook meer over Milieu.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Werkendam kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je installeert het op een paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Check de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil kan laden met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. In principe heeft elke woning minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Werkendam. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Goedkoop laden en altijd een vrije plek!

Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare/losse kabel. De meerwaarde van de vaste stekker is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote voordeel van een losse kabel (of socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Overigens heb je geen rommelige hangende kabels en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Werkendam.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of voor zakelijke doeleinden.

Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij check jij extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Werkendam vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €750 tot +/- €3025. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder heb je de keuze uit slimme laadpunten met leuke features als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Werkendam.

Type laadstationCapaciteitTijd volle batterijKosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€515- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€515- €650
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€665- €800
3-fase laadpaal22 kW2 uur€865- €1075
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Goede producten

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
  10. Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
  14. Andere leveranciers: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Werkendam komen uit tussen de €370 – €2125. Dit hangt vooral af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €6,50 per maand.

  • Altijd inzicht in je laadgebruik.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Bekijk de beste leveranciers die werken in je omgeving.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1061 km per 4 weken. Hiermee ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze berekening kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Werkendam):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
SoortPrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,125€132,63€1591,50
Elektrisch rijden€0,045€47,75€572,94
Besparing€0,080€84,88€1018,56
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Altena

Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Werkendam aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij zaken als zichtbaarheid en geschatte drukte. Iedere woningbezitter kan het gebruiken. Alle details is terug te lezen op www.gemeentealtena.nl. Daar kom je er ook achter of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Vergelijk laadpassen.

Openbare oplaadpunten vergelijken (april 2024)

Laadstations in Werkendam zien we steeds meer. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten liggen tussen de €0,300 tot wel €0,550 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het volgende schema bekijk je de openbare laadstations in Werkendam. Op deze site vind je ook laadstations en verkooppunten in Kedichem, Leerbroek, Nieuwland, Arkel en Hoogblokland.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden werkendam-4251

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor klanten, bezoekers en personeel. Zoek je naar opties voor een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Bovendien kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie kost tussen de €850 & €2250. De uiteindelijke kostprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadstation (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Essent, Eneco, Energiedirect, Engie en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,55 per 100 kilometer. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €9,90 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Werkendam plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een vrijstaande paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Doorgaans is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Werkendam zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan liggen rond de €850. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt vooral gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. De meeste gangbare elektrische auto’s in Werkendam hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Altena biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.gemeentealtena.nl.

Plaats een reactie