Laadpaal Oost-Graftdijk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een handige laadpaal in Oost-Graftdijk aan huis. Door gebruik te maken van een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Hier zoek je extra informatie over verschillende soorten laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit de buurt.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Goedkoper autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €920.
  • Een laadstation op eigen grond kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Oost-Graftdijk

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Volkswagen ID.3 Pro S is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Oost-Graftdijk kopen is een goede investering. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een lange actieradius. Ook is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroom / verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder check je tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Oost-Graftdijk. Op deze website lees je ook meer over Beste laadpaal.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Oost-Graftdijk kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem werkt met de standaard 230 voltage. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Oost-Graftdijk. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop en snel laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote gemak van een losse kabel (of socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens ligt de kabel niet zo in het zicht en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Oost-Graftdijk.

Enkele vs dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal voor huishoudens met 2 EV’s of voor zakelijke doeleinden.

Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref jij meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
  • Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.

Laadpaal installateur Oost-Graftdijk vergelijken

De prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De prijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €525 tot en met €3100. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met functies als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Oost-Graftdijk.

Type laadstationCapaciteitTijd volle batterijPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€520- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€505- €605
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€690- €800
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€865- €1055
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Andere merken: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Oost-Graftdijk wisselen tussen de €360 & €1825. De prijs wordt bepaald door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.

Abonnementsprijzen laadpassen
Eventueel wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €3,75 (maandelijks).

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Gast Tarief instellen.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Bekijk populaire leveranciers uit jouw streek.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1084 km per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we wat de mogelijke besparing zal zijn. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oost-Graftdijk):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
TypePrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,120€130,08€1560,96
Elektrisch€0,044€47,70€572,35
Besparing€0,076€82,38€988,61
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Alkmaar

Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Oost-Graftdijk aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente bepaalt of en waar de laadzuil gemonteerd wordt. Ze overwegen daarbij zaken als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Updates en informatie is terug te lezen op www.alkmaar.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Hybride auto’s.

Overzicht met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Oost-Graftdijk kan je op meer en meer plekken vinden. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten wisselen tussen de €0,295 tot €0,565 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de onderstaande kaart doorzoek je de openbare laadstations in Oost-Graftdijk. Vind ook laadmogelijkheden en verkopers in West-Graftdijk, Noordeinde, Graft, De Rijp en Purmer.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden oost-graftdijk-1487

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Betreft het een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Tevens kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een thuis-laadpaal inclusief installatiewerk zit zo tussen de €800 & €2325. De totaalprijs hangt vooral af van het model laadzuil (additionele slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je eigen energieleverancier zoals Budget energie, Energiedirect, Essent, Eneco, Engie en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,55 p/100 km. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,75 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Oost-Graftdijk zet het laadstation vast tegen de muur of installeert het op een paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De huidige EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Oost-Graftdijk kan dit allemaal regelen. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €1050. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij verschillende merken binnen de EU. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Oost-Graftdijk zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Alkmaar biedt momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of de laadzuil nabij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.alkmaar.nl.

Plaats een reactie