Laadpaal De Rijp

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in De Rijp aan huis. Door middel van een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge & Tesla Model Y Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website lees je bruikbare informatie over diverse laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Gratis rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
  • Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €915.
  • Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Rijp

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals bijvoorbeeld de Aiways U5 kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal De Rijp kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Evenzeer is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? In het gedeelte hieronder vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in De Rijp. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation De Rijp kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of hij komt op een aparte paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Onderzoek de afstand van jouw EV en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting gaat via de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in De Rijp. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Een oplaadpaal aan huis?

De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!

Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. De meerwaarde van een vastzittende kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het een rommelig geheel wordt. Daarbij is het zo dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: probeer ook eens de snelladers in De Rijp.

Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden twee soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.

Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur De Rijp vergelijken

De kosten van laadpalen liggen nogal uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €650 en €3225. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Bovendien heb je de keuze uit slimme systemen met leuke snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal De Rijp.

Soort laadstationLaadvermogenTijd volle batterijOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€535- €610
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€515- €640
3-fase laadpaal11 kW4 uur€675- €765
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€850- €1020
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Top leveranciers

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
  9. Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
  10. Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Andere merken: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in De Rijp bedragen tussen de €390 tot €1875. De prijs wordt bepaald door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Informatie over laadpassen
Tegenwoordig wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €4,50 p/maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Achterhaal goede deskundigen in de regio.

Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1080 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers checken we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Rijp):

  • Benzine rijden 2024: €0,100/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
TypePrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,100€108,00€1296,00
Elektrisch€0,040€43,20€518,40
Besparing€0,060€64,80€777,60
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Alkmaar

Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in De Rijp aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij variabelen als toegankelijkheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar kan het gebruiken. Meer informatie kun je terugvinden op www.alkmaar.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto leasen.

Openbare oplaadpunten bekijken (april 2024)

Laadstations in De Rijp zijn veel beschikbaar. Elke weggebruiker kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De tarieven variëren tussen de €0,240 tot wel €0,600 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema vind jij de openbare laadstations in De Rijp. Op deze site vind je ook oplaadpunten en verkopers in Purmer, Hobrede, Schardam, Beets en Oosthuizen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-rijp-1483

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij je werk is een extra stukje service richting je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Zoek je naar opties voor een bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Verder kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €1025 – €2150. De definitieve prijs hangt af van het type laadstation (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals Energiedirect, Eneco, NLE, Essent, Budget energie en PowerPeers, Pure energie, Vandebron, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,95 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost je zo’n €10,25 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Holland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in De Rijp zet het als wallbox tegen de muur of op een speciale paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Al met al is ieder huis geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in De Rijp kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen zo’n €800. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in De Rijp dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Alkmaar verstrekt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of het laadpunt in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.alkmaar.nl.

Plaats een reactie