Laadpaal Gieterveen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. De oplossing is een handige laadpaal in Gieterveen aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor + Renault Zoe ZE50 R135. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal tref je uitgebreide informatie over meerdere laadpalen, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs werkzaam in jouw regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Voordelige autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €930.
  • Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Gieterveen

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een Audi Q4 e-tron kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Gieterveen kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Eveneens is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Wel heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? Op deze pagina bespreken we bruikbare informatie met betrekking tot laadpaal laten installeren in Gieterveen. Bekijk ook meer info over Stekkers.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Gieterveen kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. Verder zijn er geen verschillen. Denk vooraf na over de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem werkt met de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase variant heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Gieterveen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens ziet het er wat netter uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Gieterveen.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Jij kunt gaan voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij delen we extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Gieterveen vergelijken

De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €550 en €3050. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Verder heb je de keuze uit slimme stations met leuke extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Gieterveen.

Laadstation typeCapaciteitTijd volle batterijKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€500- €630
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€500- €615
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€655- €750
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€845- €1010
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Goede systemen

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Ook interessant: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Gieterveen variëren van €370 en ongeveer €1800. Dit hangt af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €2,50 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Zoek betrouwbare vakmannen uit jouw streek.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1043 kilometer op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Gieterveen):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
TypeKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,105€109,52€1314,18
Elektrisch€0,041€42,76€513,16
Besparing€0,064€66,75€801,02
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Aa en Hunze

Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Gieterveen aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente facetten als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle details is ook gepubliceerd op www.aaenhunze.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.

Overzicht met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Gieterveen nemen in rap tempo toe. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten bedragen tussen de €0,280 tot wel €0,575 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart doorzoek je de openbare laadstations in Gieterveen. Op deze site vind je ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Donderen, Bunne, Winde, Yde en De Punt.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden gieterveen-9511

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij je bedrijf kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Tevens kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Het aankopen van een laadpaal met daarbij de installatie varieert kostentechnisch tussen de €950 – €2300. De totaalprijs wordt bepaald door het soort systeem (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Budget energie, Eneco, Engie, Essent, Energiedirect en Oxxio, Pure energie, Vandebron, PowerPeers. Over het algemeen niet meer dan €0,230 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,90 per 100 kilometer. Ter illustratie: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €9,90 p/100 km. Met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Gieterveen plaatst het als wallbox aan de muur of hij komt op een aparte paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Gieterveen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan zijn zo’n €925. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij merken uit Europa. Veel van de populaire elektrische auto’s in Gieterveen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Aa en Hunze verschaft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.aaenhunze.nl.

Plaats een reactie