Laadpaal De Punt

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een privé laadpaal in De Punt aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Polestar 2 of Porsche Taycan 4S Plus. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze website check je bruikbare informatie over verschillende type laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €965.
  • Een individueel laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Punt

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het elektrisch laden van een EV als o.a. een MG ZS EV gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal De Punt kopen is een goede investering. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een perfect opgeladen accu. Ook is het een stuk voordeliger dan bij onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en uiteraard de verbruikte stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Op deze pagina check je aantal belangrijke aandachtspunten met betrekking tot laadpaal laten installeren in De Punt. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpassen vergelijken.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation De Punt kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Onderzoek de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadzuil functioneert met de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in De Punt. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De goedkoopste oplossing en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken door de (soms) slechte weersomstandigheden (of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het goed om je te bedenken dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het grote gemak van een losse kabel (net als een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Verder heb je geen rommelige hangende kabels en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in De Punt.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden 2 soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme functies
Laadstations hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand check jij meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur De Punt vergelijken

De tarieven van laadpalen zijn heel divers. De kosten van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €850 tot +/- €3050. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme stations met extra’s als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal De Punt.

Soort laadstationCapaciteitLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€510- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€520- €645
3-fase laadpaal11 kW4 uur€660- €790
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€845- €995
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
  6. EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Geschikt voor Plug & Play, direct laden.
  11. Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
  12. Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Overweeg ook: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in De Punt komen uit tussen de €390 en plus minus €2100. De totale kosten hangen af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Hedendaags wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €4,75 (maandelijks).

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Automatische firmware-updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Bekijk de beste specialisten uit jouw omgeving.

Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1038 km per 4 weken. Op basis daarvan begroten we welke besparing er mogelijk is. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Punt):

  • Benzine rijden 2024: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
TypePrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,135€140,13€1681,56
Elektrisch€0,047€48,79€585,43
Besparing€0,088€91,34€1096,13
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Tynaarlo

Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in De Punt aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een noemenswaardige actieradius.

Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Daarbij bekijkt de gemeente facetten als vindbaarheid en doorstroming. Iedereen mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer details is te vinden op www.tynaarlo.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Stekkers.

Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in De Punt zijn dagelijks beschikbaar. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De onkosten wisselen tussen de €0,270 tot €0,615 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de afbeelding hieronder doorzoek jij de openbare laadstations in De Punt. Doorzoek daarnaast laadzuilen en installateurs in Ubbena, Zeijen, Zeijerveld, Zeijerveen en Ter Aard.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-punt-9493

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Ook kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatiewerk zit zo tussen de €825 – €2525. De totaalprijs hangt af van het type laadpaal (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat kost een auto thuis opladen?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, Eneco, Budget energie, Engie, NLE en PowerPeers, Vandebron, Oxxio, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,85 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzine aangedreven auto kost circa €10,05 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Drenthe.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in De Punt plaatst het als wallbox aan de muur of op een vrijstaande paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Moderne elektrische wagens worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in De Punt zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten liggen rond de €850. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we met name terug bij verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in De Punt kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Tynaarlo verstrekt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of de laadzuil nabij jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.tynaarlo.nl.

Plaats een reactie