Laadpaal Koog aan de Zaan

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Koog aan de Zaan aan huis. Middels jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mini Electric en/of Renault Twingo Electric. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina bekijk je praktische informatie over meerdere type laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw omgeving.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Rijden zonder kosten door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €965.
  • Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Koog aan de Zaan

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Koog aan de Zaan kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Daarnaast is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de laadpaal zelf, de installatiekosten en de tarieven voor de elektriciteit (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn situatie? In onze keuzehulp check je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Koog aan de Zaan. Of klik door voor meer informatie over Beste elektrische auto.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Koog aan de Zaan kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of je installeert het op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie functioneert met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Koog aan de Zaan. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Wat we ook vaak horen is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het grote voordeel van een losse kabel (alsook voor een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens oogt het netter en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je even snel wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Koog aan de Zaan.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkelvoudige paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit biedt uitkomst wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
  • Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.

Laadpaal installateur Koog aan de Zaan vergelijken

De prijzen van laadpalen variëren enorm. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €500 en €3100. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook zien we steeds meer slimme laadpunten met leuke extra’s als voice of gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Koog aan de Zaan.

Type laadpaalLaadcapaciteitLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€550- €640
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€505- €650
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€665- €795
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€840- €950
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
  7. Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
  8. Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
  9. Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
  14. Andere opties: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Koog aan de Zaan bedragen tussen de €310 – €1875. Dit wordt berekend aan de hand van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €4,25 per maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Achterhaal ervaren leveranciers uit jouw regio.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1093 km per maand. Met dit aantal kilometers ramen we welke besparing er mogelijk is. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Koog aan de Zaan):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
TypeKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,110€120,23€1442,76
Elektrisch€0,042€45,91€550,87
Besparing€0,068€74,32€891,89
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Zaanstad

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Koog aan de Zaan aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info is terug te lezen op www.zaanstad.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Milieu.

Openbare oplaadpunten in de buurt (maart 2024)

Laadstations in Koog aan de Zaan zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een EV kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen wisselen tussen de €0,300 – €0,575 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de afbeelding hieronder onderzoek je de openbare laadstations in Koog aan de Zaan. Doorzoek daarnaast laadzuilen en verkooppunten in Markenbinnen, Oostknollendam, Wormer, Westknollendam en Wormerveer.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden koog-aan-de-zaan-1541

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal bij het bedrijfspand is heel praktisch voor bijv. klanten, bezoekers en personeel. Zoek je naar opties voor een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
  • Bovendien kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.


Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief plaatsing kost +/- tussen de €950 en €2125. De definitieve prijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Budget energie, Essent, Energiedirect, NLE en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,50 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €9,65 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe werkt de installatie?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Koog aan de Zaan bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Koog aan de Zaan kan jou hierin ontzorgen. De kosten daarvoor bedragen zo’n €975. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese leveranciers. De populaire elektrische auto’s in Koog aan de Zaan kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Zaanstad biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.zaanstad.nl.

Plaats een reactie