Laadpaal Zaanstad

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in Zaanstad aan huis. Dankzij een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Mini Electric of DS 3 Crossback E-Tense. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Hier check je praktische informatie over verschillende type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €895.
  • Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Zaanstad

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Zaanstad kopen biedt veel voordelen. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Daarnaast is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadpunt. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina check je handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Zaanstad. Op deze website lees je ook meer over Smart Charging.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Zaanstad installeren kan op 2 manieren. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Houd rekening met hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Zaanstad. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde is het in de praktijk zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadzuil met losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Zaanstad.

Enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij tref je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Zaanstad vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €700 en €3250. De prijs hangt vooral af van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook onderscheiden we slimme systemen met speciale snufjes als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Zaanstad.

Type laadpaalLaadvermogenTijd volle batterijKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€525- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€505- €620
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€690- €800
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€865- €1075
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Bekende merken

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
  6. EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Middels de HUB constant up-to-date.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zaanstad komen uit tussen de €420 & €2025. Deze prijs komt tot stand door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementskosten laadpas
Hedendaags wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €5,75 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Achterhaal goede verkooppunten uit jouw gemeente.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1044 km per maand. Op basis daarvan becijferen we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zaanstad):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortKosten p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,105€109,62€1315,44
Elektrisch€0,043€44,89€538,70
Besparing€0,0620€64,73€776,74
Kosten elektrisch vs benzine rijden in oktober 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Zaanstad

Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Zaanstad aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij relevante zaken als vindbaarheid en veiligheid. Elk huishouden mag hier parkeren en laden. Meer details is beschikbaar gesteld op www.zaanstad.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Private lease elektrische auto.

Openbare oplaadpunten vergelijken (oktober 2024)

Laadstations in Zaanstad kan je op meer en meer plekken vinden. Elke weggebruiker kan hier parkeren en laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,285 – €0,585 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder bekijk jij de openbare laadstations in Zaanstad. Check tevens oplaadplekken en installatiebedrijven in Oostzaan, Beemster, Purmerend, Aalsmeer en Uithoorn.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden zaanstad-1544

Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor je personeel en relaties. Betreft het een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Tegenwoordig moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal en laten installeren kost tussen de €900 en €2475. De uiteindelijke kostprijs wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Energiedirect, Essent, Budget energie, NLE en Pure energie, PowerPeers, Vattenfall, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,20 per 100 kilometer. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,40 p/100 km. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe werkt de installatie?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De ervaren laadpaal installateur in Zaanstad plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Doorgaans is elke stroomkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Zaanstad zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice zijn circa €1050. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de bekende elektrische auto’s in Zaanstad zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Zaanstad heeft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of de paal in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.zaanstad.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie