Laadpaal Westzaan

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in Westzaan aan huis. Op basis van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw CUPRA el-Born of Porsche Taycan 4S Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op deze website tref je extra informatie over velerlei type laadstations, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
  • Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Voordelige autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €910.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Westzaan

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het elektrisch laden van een EV zoals de MG ZS EV is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Westzaan kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Je kunt eenvoudig laden en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Eveneens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. De kosten bestaan uit: de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? In onze keuzehulp bieden wij aantal belangrijke aandachtspunten voor laadpaal laten installeren in Westzaan. Zie ook onze informatie over Smart Charging.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Westzaan installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. De werking is verder helemaal identiek. Analyseer hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats om lange dure laadkabels te vermijden.

1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation gaat via de standaard 230 voltage. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. In principe heeft elke woning minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Westzaan. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop ligt de kabel niet zo in het zicht en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw EV wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Westzaan.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan twee types: een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme functies
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand vind je extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.

Laadpaal installateur Westzaan vergelijken

De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €650 t/m €3025. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zijn er slimme wallboxen en palen met leuke mogelijkheden als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Westzaan.

Laadpaal typeCapaciteitLaadtijdTarief
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€510- €610
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€505- €630
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€690- €790
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€845- €990
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top producten

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
  14. Alternatieven: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Westzaan liggen tussen de €380 en €2175. Dit wordt berekend aan de hand van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabels benodigd zijn.

Laadpas
Doorgaans wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €6,00 p/maand.

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal voor thuis kopen?

Check de beste deskundigen uit jouw streek.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1096 km per maand. Op basis van dit gemiddelde becijferen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze berekening gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Westzaan):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
SoortKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine rijden€0,125€137,00€1644,00
Elektrisch rijden€0,045€49,32€591,84
Besparing€0,080€87,68€1052,16
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Zaanstad

Heb je een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Westzaan aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken zaken als zichtbaarheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto mag het gebruiken. Alle details vind je op www.zaanstad.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Actieradius.

Openbare oplaadpunten vergelijken (april 2024)

Laadstations in Westzaan zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De kosten wisselen tussen de €0,250 tot wel €0,565 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht onderzoek jij de openbare laadstations in Westzaan. Vind ook laadplekken en installatiebedrijven in Jisp, Zaandijk, Koog aan de Zaan, Markenbinnen en Oostknollendam.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden westzaan-1551

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Daarnaast kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een individueel laadpaal voor huis en laten installeren varieert kostentechnisch tussen de €850 & €2325. De prijsindicatie wordt bepaald door het type laadstation (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Energiedirect, Eneco, Budget energie, Engie en Pure energie, PowerPeers, Vattenfall, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,25 p/100 km. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,15 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanuit de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Westzaan monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een bevestigingspaal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Innovatieve types vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Westzaan kan jou hierin ontzorgen. De prijzen van deze service zijn zo’n €950. Disclaimer: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit Europa. Veel bekende elektrische auto’s in Westzaan beschikken over een type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Zaanstad biedt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt nabij jouw woning kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.zaanstad.nl.

Plaats een reactie