Elektrisch rijden zien we steeds meer. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een slimme laadpaal in s-Graveland aan huis. Middels jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron en/of Tesla Model 3 Long Range Performance. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Middels onze vergelijker check je waardevolle informatie over populaire type laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dus een maximale actieradius.
- Voordelige autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €930.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal bedrijven s-Graveland vergelijken oktober 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Wijdemeren
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen s-Graveland
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op verschillende manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal s-Graveland kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een volle accu. Ook is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn situatie? In het gedeelte hieronder check je belangrijke aspecten om over na te denken ten aanzien van laadpaal laten installeren in s-Graveland. Op EVplan.nl lees je ook meer over Zero Emission.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation s-Graveland installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een losse paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Check de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal draait op een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom (400V). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in s-Graveland. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote gemak van een losse kabel (net als socket) is de vrijheid in het opladen. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in s-Graveland.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder tref jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur s-Graveland vergelijken
De prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €700 en €3250. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast kan je kiezen voor slimme systemen met innovatieve functies als voice of gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal s-Graveland. Laadpaal type Vermogen Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €520- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €605 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €670- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €860- €1050
Populaire systemen
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Live-model met slimme Dynamic Load Balancing.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere opties: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba of Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in s-Graveland lopen uiteen tussen de €430 tot €1850. Dit hangt vooral af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €6,25 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal goede installateurs uit jouw regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1045 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in s-Graveland):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €151,53 | €1818,30 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €51,21 | €614,46 |
Besparing | €0,096 | €100,32 | €1203,84 |
Laadpaal aanvragen gemeente Wijdemeren
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in s-Graveland aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente factoren als toegankelijkheid en veiligheid. Iedereen met een elektrische auto mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer details is beschikbaar gesteld op www.wijdemeren.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektriciteitsnet.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (oktober 2024)
Laadstations in s-Graveland zijn veel beschikbaar. Iedere EV-bezitter kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen variëren tussen de €0,260 tot €0,620 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema vind jij de openbare laadstations in s-Graveland. Vergelijk ook laadstations en aanbieders in Kortenhoef, Loosdrecht, Ouderkerk aan de Amstel, Lijnden en Badhoevedorp.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een kantoorpand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder verschillende subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Verder verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €775 en €2075. De kosten van het hele pakket is afhankelijk van het type laadpaal (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Engie, NLE, Essent, Eneco, Energiedirect en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,60 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een normale auto op benzine kost al gauw €10,30 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overleg met de expert wordt besloten wat een goede plek is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in s-Graveland plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in s-Graveland kan dit allemaal regelen. De totale onkosten zijn circa €1050. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel favoriete elektrische auto’s in s-Graveland zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Wijdemeren verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of de laadzuil niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.wijdemeren.nl.