Laadpaal Tinte

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat heeft als gevolg dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een privé laadpaal in Tinte aan huis. Via een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh of Porsche Taycan 4S. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina zoek je handige informatie over populaire soorten laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
  • Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis is er al voor €935.
  • Jouw eigen laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Tinte

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Tinte kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Eveneens is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn situatie? Verderop check je bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Tinte. Zie ook onze informatie over Elektrisch v.s. benzine.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Tinte kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie draait op de standaardaansluiting van 230V. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt dan je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Tinte. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een oplaadpaal aan huis?

Spotgoedkoop opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je gebruikt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Tevens oogt het netter en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Tinte.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of voor zakelijke doeleinden.

Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Tinte vergelijken

De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €575 tot €3300. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast zien we steeds meer slimme systemen met extra mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Tinte.

Soort laadpaalLaadcapaciteitLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€520- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€500- €640
3-fase laadpaal11 kW4,5 uur€700- €775
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€835- €1020
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Populaire systemen

  1. EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Andere opties: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Tinte wisselen tussen de €310 en plus minus €1850. De totale kosten hangen af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het terrein, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €6,75 per maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Check aangesloten adviseurs uit jouw gemeente.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1032 km per maand. Op basis van dit gemiddelde ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Tinte):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
SoortTarieven p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,105€108,36€1300,32
Elektrisch rijden€0,041€42,31€507,74
Besparing€0,064€66,05€792,58
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Westvoorne

Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Tinte aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als toegankelijkheid en doorstroming. Elke bewoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Updates en informatie is ook gepubliceerd op www.westvoorne.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Goedkoopste laadpas.

Overzicht met openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Tinte zijn aanwezig. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen variëren tussen de €0,275 tot wel €0,620 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart zie jij alle openbare laadstations in Tinte. Bekijk ook laadzuilen en installateurs in Oostvoorne, Vierpolders, Oudenhoorn, Heenvliet en Abbenbroek.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden tinte-3234

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door klanten, bezoekers en personeel. Zoek je naar opties voor een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Bovendien kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatiewerk kost tussen de €925 & €2350. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het soort systeem (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Engie, NLE, Budget energie, Energiedirect en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,65 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een normale auto op benzine kost circa €9,70 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Tinte plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Tinte kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan bedragen zo’n €875. Belangrijk: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese leveranciers. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Tinte zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Westvoorne heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of de paal niet al te ver van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.westvoorne.nl.

Plaats een reactie