Laadpaal Oldelamer

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Hierdoor zien we ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Je kunt dan beter kiezen voor een slimme laadpaal in Oldelamer aan huis. Met behulp van een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw BMW i4 of jouw Porsche Taycan 4S. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl tref je bruikbare informatie over meerdere soorten laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €985.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Oldelamer

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Jouw elektrische auto opladen zoals een BMW iX3 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Oldelamer kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Bovendien is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mij EV en woning? Hierbij kan je aan de slag met een aantal kooptips rondom laadpaal laten installeren in Oldelamer. Bekijk ook meer info over Voordeligste elektrische auto.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Oldelamer installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Check de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie werkt met de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Oldelamer. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een oplaadstation aan huis

De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Als laatste is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Evenzeer is het een strakker geheel en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Oldelamer.

Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Oldelamer vergelijken

De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €775 t/m €3425. De prijs wordt bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme systemen met toffe extra’s als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Oldelamer.

Soort laadstationLaadcapaciteitLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW11 uur€520- €625
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€525- €650
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€655- €795
3-fase laadpaal22 kW1,7 uur€855- €1040
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende systemen

  1. EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
  2. Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
  3. NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
  4. Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
  5. Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
  8. Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
  9. Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
  10. Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
  14. Zie ook merken als: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Oldelamer variëren van €420 en plus minus €1825. Dit wordt berekend aan de hand van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Doorgaans wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €6,25 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Check de beste verkooppunten in de regio.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina hebben wij een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1064 km per 4 weken. Op basis daarvan ramen we wat je kunt besparen. Daarbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oldelamer):

  • Benzine rijden 2024: €0,145/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
TypeKosten p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,145€154,28€1851,36
Elektrisch rijden€0,049€52,14€625,63
Besparing€0,096€102,14€1225,73
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Weststellingwerf

Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Oldelamer aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij relevante zaken als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elk huishouden mag gebruik maken van het oplaadpunt. Extra achtergrondinfo kun je terugvinden op www.weststellingwerf.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Zero Emission.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (maart 2024)

Laadstations in Oldelamer zijn er voldoende. Iedereen kan hier laden. Het is relatief wel duur. De prijzen bedragen tussen de €0,290 en €0,595 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de onderstaande kaart onderzoek je de openbare laadstations in Oldelamer. Check tevens laadmogelijkheden en verkopers in Munnekeburen, Langelille, Scherpenzeel, Spanga en Nijetrijne.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden oldelamer-8486

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Tevens kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.


Informatie over thuis elektrisch laden

Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €1000 – €2200. De kosten van het hele pakket komt tot stand door welk merk je kiest (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw leveranciers van energie zoals Budget energie, Essent, NLE, Engie, Eneco en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,75 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,05 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.

Hoe werkt de installatie?
De installateur treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Oldelamer plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een montagepaal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Oldelamer kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen circa €1025. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De populaire elektrische auto’s in Oldelamer hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Weststellingwerf biedt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.weststellingwerf.nl.

Plaats een reactie