Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een privé laadpaal in Ruinen aan huis. Middels een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of jouw Tesla Model X Long Range Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Hier check je extra informatie over verschillende soorten laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.
- Met een particuliere elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €955.
- Een particulier laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Ruinen
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Jouw elektrische auto opladen zoals bijv. een Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Ruinen kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een volgeladen accu. Daarbovenop is het stukken betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroom / verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp delen we handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Ruinen. Op deze website lees je ook meer over Duurzame mobiliteit.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Ruinen kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een stevige paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem draait op een standaard 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Ruinen. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De goedkoopste oplossing en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het pluspunt van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste is het goed om je te bedenken dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Waar je op moet letten is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel is vaak de beste keuze. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Ruinen.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart functies
De huidige oplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf tref jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Ruinen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €625 en €3075. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens onderscheiden we slimme stations met innovatieve mogelijkheden als voice of gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Ruinen. Type laadstation Laadcapaciteit Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €500- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €545- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €690- €760 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €870- €1070
Populaire producten
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Slimme aanpasbare maximale stroom limiet.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ruinen schommelen tussen de € 300 & €2000. Dit hangt vooral af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Informatie over laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €3,25 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek erkende leveranciers uit jouw streek.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1040 km (maandelijks). Hiermee becijferen we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ruinen):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €156,00 | €1872,00 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €52,00 | €624,00 |
Besparing | €0,100 | €104,00 | €1248,00 |
Laadpaal aanvragen gemeente Westerveld
Lease of koop jij een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Ruinen aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken factoren als bereikbaarheid en drukte. Elke EV-rijder kan het gebruiken. Meer details is beschikbaar gesteld op www.gemeentewesterveld.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Betrouwbare laadpassen.
Kaart met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Ruinen zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten lopen uiteen tussen de €0,265 tot wel €0,605 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Ruinen. Vind ook oplaadpunten en verkooppunten in Ruinerwold, Koekange, Veeningen, de Wijk en IJhorst.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Betreft het een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Tegenwoordig moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €750 en €2175. De prijsindicatie hangt vooral af van het type en model (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en extra werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, Budget energie, NLE, Engie, Energiedirect en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,20 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost al gauw €9,75 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De gemiddelde EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Ruinen monteert het als wallbox of op een bevestigingspaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Bekijk vooraf wel of je meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische voertuigen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ruinen kan het allemaal juist aansluiten. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €900. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese leveranciers. De meeste gangbare elektrische auto’s in Ruinen zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Westerveld biedt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.gemeentewesterveld.nl.