Elektrisch rijden is de toekomst. Hierdoor zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in de Wijk aan huis. Door gebruik te maken van jouw eigen laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi e-tron GT of bijvoorbeeld de Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina zoek je praktische informatie over meerdere laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Dankzij een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Voordelige autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al voor €930.
- Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders de Wijk vergelijken december 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente De Wolden
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen voor ondernemingen
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen de Wijk
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijv. een Volkswagen ID.3 Pure kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal de Wijk kopen is iets wat we steeds meer zien. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan de zekerheid van een perfect opgeladen accu. Bovendien is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn voertuig en mijn woning? Hierbij check je inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in de Wijk. Op deze website lees je ook meer over Informatie over elektrisch rijden.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation de Wijk kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een stevige paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase installatie is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt dan je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in de Wijk. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste variant is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde moet je opletten dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarbij oogt het netter en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in de Wijk.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 mogelijkheden: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf vind jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur de Wijk vergelijken
De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €825 – €3150. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast kan je kiezen voor slimme palen met speciale functies als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal de Wijk. Type station Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €550- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €520- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €660- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €835- €960
Populaire producten
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
- Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Ook interessant: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in de Wijk wisselen tussen de €390 en plus minus €1950. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Hedendaags wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €6,75 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis kopen?
Bekijk betrouwbare deskundigen uit jouw omgeving.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1036 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we wat jouw potentiële besparing is. In onze berekening hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in de Wijk):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €134,68 | €1616,16 |
Elektrisch | €0,046 | €47,66 | €571,87 |
Besparing | €0,084 | €87,02 | €1044,29 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Wolden
Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in de Wijk aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor facetten als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Extra achtergrondinfo kan je lezen op www.dewolden.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Veel Nederlandse gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrisch of benzine.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (december 2024)
Laadstations in de Wijk kan je op meer en meer plekken vinden. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten wisselen tussen de €0,300 – €0,610 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder treft je de openbare laadstations in de Wijk. Op deze site vind je ook oplaadpunten en installateurs in IJhorst, Rouveen, Rogat, Nijeveen en Wanneperveen.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Jouw eigen laadpaal voor huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €975 – €2350. De kosten van het hele pakket komt tot stand door het soort systeem (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Budget energie, NLE, Energiedirect, Engie en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Pure energie. Dat is om en nabij de €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,00 p/100 km. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,30 per 100 kilometer. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanaf de stoomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in de Wijk zet het laadstation vast tegen de muur of op een montagepaal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse types kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in de Wijk kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €1000. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 is vooral te zien bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De populaire elektrische auto’s in de Wijk zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente De Wolden verstrekt op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of de paal nabij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.dewolden.nl.