Laadpaal Diever

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Daarbij komt ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een privé laadpaal in Diever aan huis. Door gebruik te maken van een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Skoda Enyaq iV 80 + Kia e-Soul 64 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Op EVPlan.nl vind je extra informatie over velerlei type laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk die werken in jouw gemeente.

  • Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd een optimale actieradius.
  • Voordelige autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €945.
  • Een laadstation bij de woning kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Diever

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor gaat steeds eenvoudiger. Een eigen goedkope laadpaal Diever kopen is een goede investering. Hij is altijd beschikbaar en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Tevens is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? Hierbij vind je handige tips en adviezen met betrekking tot laadpaal laten installeren in Diever. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpaal plaatsen.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Diever kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand van jouw EV en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase aansluiting gaat via de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Diever. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadstation aan huis

De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse kabel. Het gemak van de vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens oogt het netter en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Diever.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.

Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. Hieronder bekijk je meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
  • Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.

Laadpaal installateur Diever vergelijken

De kosten van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €525 tot +/- €3225. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Tevens kan je kiezen voor slimme palen met extra extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Diever.

Soort laadpaalCapaciteitLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€535- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€540- €635
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€660- €755
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€860- €940
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Top systemen

  1. EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
  5. Mennekes: Comfortabel, slim en veilig je elektrische auto opladen.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
  8. Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
  9. Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
  10. Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Overweeg ook: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Efacec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Prijzen voor installatie 2022
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Diever komen uit tussen de €400 – €2000. Dit hangt vooral af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Abonnementskosten laadpas
Optioneel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen zo’n €6,00 (maandelijks).

  • Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
  • Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Bekijk goede adviseurs in de regio.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1048 km op maandbasis. Op basis daarvan becijferen we wat je kunt besparen. In ons geval gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Diever):

  • Benzine rijden 2022: €0,135/km
  • Elektrisch rijden 2022: €0,047/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,135€141,48€1697,76
Elektrisch rijden€0,047€49,26€591,07
Besparing€0,088€92,22€1106,69
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in augustus 2022.

Laadpaal aanvragen gemeente Westerveld

Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Diever aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij relevante zaken als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-rijder mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.gemeentewesterveld.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto prive rijden.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (augustus 2022)

Laadstations in Diever zijn veel beschikbaar. Elke weggebruiker kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen liggen tussen de €0,245 tot €0,560 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Diever. Op deze site vind je ook laadplekken en verkooppunten in Uffelte, Havelterberg, Darp, Havelte en De Schiphorst.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden diever-7981

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Betreft het een gebouw met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarnaast kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het opladen.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatiewerk zit zo tussen de €750 en €2000. De totale investering wordt grotendeels bepaalt door af het type en model (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Eneco, NLE, Energiedirect, Budget energie en PowerPeers, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,70 p/100 km. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,05 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Diever monteert het als wallbox of op een speciale paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Diever kan dit uit handen nemen. De totale onkosten zijn circa €900. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 is vooral te zien bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De bekende elektrische auto’s in Diever beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Westerveld verstrekt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt nabij jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.gemeentewesterveld.nl.

Plaats een reactie