Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een 100% eigen laadpaal in De Schiphorst aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation op eigen terrein rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of bijvoorbeeld de Porsche Taycan 4S Plus. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier lees je waardevolle informatie over verschillende soorten laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Nog goedkoper rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €960.
- Een laadstation op eigen grond verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal bedrijven De Schiphorst vergelijken december 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Meppel
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen De Schiphorst
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de Dacia Spring Electric kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal De Schiphorst kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en eenvoudig en je bent altijd verzekerd van een 100% actieradius. Ook is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder check je inhoudelijke informatie en tips rondom laadpaal laten installeren in De Schiphorst. Zie ook aanvullende informatie over Elektriciteitsnet.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation De Schiphorst kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een vrijstaande paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation functioneert met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt gemakkelijk de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in De Schiphorst. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarnaast oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: probeer ook eens de snelladers in De Schiphorst.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur De Schiphorst vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen variëren enorm. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €750 tot +/- €3175. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Bovendien zien we steeds meer slimme systemen met speciale opties als Hub/Satellite die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal De Schiphorst. Laadpaal type Vermogen Tijd volle batterij Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €515- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €530- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €670- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €830- €1070
Top systemen
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Overweeg ook: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in De Schiphorst variëren van €340 en +/- €1975. De prijs wordt bepaald door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €3,75 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Zoek ervaren leveranciers uit jouw regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1043 km (maandelijks). Op basis daarvan begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze calculatie zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Schiphorst):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €114,73 | €1376,76 |
Elektrisch | €0,042 | €43,81 | €525,67 |
Besparing | €0,068 | €70,92 | €851,09 |
Laadpaal aanvragen gemeente Meppel
Heb je een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in De Schiphorst aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij zaken als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner mag gebruik maken van het oplaadpunt. Meer informatie is beschikbaar op www.meppel.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Laadpaal plaatsen.
Openbare laadpunten bekijken (december 2024)
Laadstations in De Schiphorst vind je op steeds meer plekken. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten bedragen tussen de €0,300 – €0,605 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht check jij de openbare laadstations in De Schiphorst. Vind ook oplaadplekken en verkopers in Ansen, Dwingeloo, Ruinen, Ruinerwold en Koekange.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bezit je een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis met daarbij de installatie kost tussen de €750 & €2525. De definitieve prijs hangt vooral af van welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Eneco, Engie, Essent, Budget energie en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,65 p/100 km. Even om te vergelijken: een benzineauto kost al gauw €9,75 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Drenthe.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in jouw meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf de meterkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in De Schiphorst monteert het als wallbox of op een bevestigingspaal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Achterhaal of de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere elektrische voertuigen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in De Schiphorst kan jou hierin ontzorgen. De kosten daarvoor bedragen ongeveer €800. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit Europa. De meeste populaire elektrische auto’s in De Schiphorst kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Meppel verstrekt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de paal nabij jouw huis kan komen te staan. Zie ook www.meppel.nl.