Laadpaal Ansen

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een handige laadpaal in Ansen aan huis. Door gebruik te maken van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Audi e-tron GT en/of Audi e-tron S 55 quattro. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is een stuk voordeliger. Op deze pagina check je handige informatie over meerdere soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Niet meer wachten bij een dure snellader.
  • Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
  • Nog goedkoper rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €990.
  • Een laadstation bij de woning verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Ansen

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV zoals een Dacia Spring Electric kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Ansen kopen biedt veel voordelen. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Ook is het veel betaalbaarder dan laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroom / verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Ansen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Actieradius.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Ansen kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Achterhaal de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Ansen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel een minder lange levensduur heeft door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij is het goed om je te bedenken dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het grote gemak van een losse kabel (net als een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Ansen.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of juist voor bedrijven.

Slimme toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder check jij meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
  • Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.

Laadpaal installateur Ansen vergelijken

De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €650 en €3150. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er slimme palen met leuke mogelijkheden als Autostart die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Ansen.

Type laadstationVermogenLaadtijdInvestering
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€550- €650
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€550- €635
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€685- €800
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€830- €1065
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede systemen

  1. EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
  2. Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
  5. Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
  14. Overweeg ook: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ansen bedragen tussen de €330 en plus minus €1925. Dit wordt grotendeels bepaalt door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabels benodigd zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Vaak wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,25 per maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vergelijk goede deskundigen uit jouw streek.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1042 km per 4 weken. Hiermee verwachten we wat je kunt besparen. In onze begroting gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ansen):

  • Benzine rijden 2024: €0,105/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,105€109,41€1312,92
Elektrisch€0,041€42,72€512,66
Besparing€0,064€66,69€800,26
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in december 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Westerveld

Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Ansen aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.

Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil gemonteerd wordt. Ze analyseren hiervoor aspecten zoals bereikbaarheid en veiligheid. Elk huishouden mag het gebruiken. Alle info kun je terugvinden op www.gemeentewesterveld.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Laadpalen vergelijken.

Lijst met openbare laadpunten (december 2024)

Laadstations in Ansen zijn aanwezig. Iedereen met een laadpas mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten schommelen tussen de €0,300 tot wel €0,615 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het Google Maps overzicht bekijk je de openbare laadstations in Ansen. Op deze site vind je ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Dwingeloo, Ruinen, Ruinerwold, Koekange en Veeningen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden ansen-7964

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal bij je werk biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Zoek je naar opties voor een bedrijfspand met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Bovendien kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief de installatieservice zit zo tussen de €775 en €2400. Het hele prijskaartje wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type en model (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Essent, NLE, Engie, Eneco, Budget energie en Vattenfall, Vandebron, Oxxio, Pure energie. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,10 per 100 kilometer. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine kost circa €9,90 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Drenthe.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Ansen monteert het als wallbox of op een bevestigingspaal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse modellen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ansen zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €1100. Disclaimer: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. Veel van de bekende elektrische auto’s in Ansen hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Westerveld verstrekt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.gemeentewesterveld.nl.

Plaats een reactie