De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een eigen laadpaal in Meteren aan huis. Middels een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus en/of Ford Mustang Mach-E GT. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is veel voordeliger. Hier tref je extra informatie over populaire soorten laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.
- Dankzij een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Goedkoper autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al voor €975.
- Een laadstation bij de woning verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal installateurs Meteren vergelijken oktober 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente West Betuwe
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor kantoor
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Meteren
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV zoals de Mercedes EQA kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Meteren kopen biedt veel voordelen. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Eveneens is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp delen we belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Meteren. Zie ook aanvullende informatie over Laadpaal installatie.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Meteren kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Achterhaal de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem werkt met de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Voor een paar honderd euro kun jij dit laten aanleggen door een elektricien in Meteren. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet je opletten dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote gemak van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens heb je geen rommelige hangende kabels en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel is vaak de beste keuze. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Meteren.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan twee types: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit is praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand tref je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Meteren vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €575 t/m €3250. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme opladers met speciale extra’s als gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Meteren. Soort laadpaal Capaciteit Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €535- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €525- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €665- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €865- €940
Bekende systemen
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Alternatieven: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Meteren bedragen tussen de €320 en +/- €2125. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €4,50 per maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Zoek betrouwbare installatiebedrijven die werken in je omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1044 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Meteren):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €156,60 | €1879,20 |
Elektrisch | €0,050 | €52,20 | €626,40 |
Besparing | €0,100 | €104,40 | €1252,80 |
Laadpaal aanvragen gemeente West Betuwe
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Meteren aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij variabelen als vindbaarheid en drukte. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Meer informatie kan je lezen op www.westbetuwe.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Private lease elektrische auto.
Openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)
Laadstations in Meteren nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen variëren tussen de €0,275 tot €0,570 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht onderzoek jij de openbare laadstations in Meteren. Doorzoek daarnaast laadstations en installatiebedrijven in Geldermalsen, Est, Opijnen, Neerijnen en Waardenburg.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen en laten installeren zit zo tussen de €775 – €2075. De totaalprijs wordt grotendeels bepaalt door af het type en model (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Budget energie, Essent, Energiedirect, NLE en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,75 p/100 km. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost je al snel €9,55 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep aan in je stroomkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. Jouw laadpaal installateur in Meteren bevestigt het laadstation aan de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke stroomkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Meteren kan dit uit handen nemen. De prijzen van deze service bedragen circa €1125. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 is vooral te zien bij Europese leveranciers en fabrikanten. De gangbare elektrische auto’s in Meteren zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente West Betuwe biedt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.westbetuwe.nl.