Laadpaal Est

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden zien we steeds meer. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Je kunt dan beter kiezen voor een 100% eigen laadpaal in Est aan huis. Op basis van een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of jouw Fiat 500e Berlina 42 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal ontdek je extra informatie over geschikte type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €915.
  • Een eigen laadstation aan huis verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Est

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van een elektrisch voertuig als onder andere de Dacia Spring Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Est kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een lange actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning en auto? In onze keuzehulp check je aantal belangrijke aandachtspunten voor laadpaal laten installeren in Est. Zie ook onze informatie over Goedkoopste laadpas.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Est kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of hij komt op een aparte paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1- of 3-fasen aansluitingen
De 1-fase variant werkt met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadstation is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dit laten aanleggen door een elektricien in Est. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een privé oplaadpaal voor je huis?

Voordelig opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde moet je er rekening mee houden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het opladen gebeurt namelijk met de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop oogt het een stuk georganiseerder en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Est.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 ingang heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hieronder check je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de verschillende opties.

  • Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
  • Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Est vergelijken

De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €525 tot €3325. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Daarnaast kan je kiezen voor slimme systemen met toffe features als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Est.

Soort laadstationLaadcapaciteitLaadtijdPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW10,8 uur€525- €645
1-fase laadpaal7,4 kW5 uur€550- €620
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€650- €765
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€850- €1050
Tabel met gemiddelde kosten laadpaal aan huis (zonder installatie).

Goede merken

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
  9. Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
  10. Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
  11. Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
  12. Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
  14. Andere merken: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba of Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Est lopen uiteen tussen de €380 tot €1825. Deze prijs komt tot stand door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Steeds vaker wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €6,75 per maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • instellen van laadkosten voor gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Bekijk ervaren installateurs uit jouw streek.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1042 km op maandbasis. Met dit getal berekenen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Est):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
SoortPrijzen p/kmPer maandP/jaar
Benzine€0,140€145,88€1750,56
Elektrisch rijden€0,048€50,02€600,19
Besparing€0,092€95,86€1150,37
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente West Betuwe

Rijd je een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In die situaties mag je zo’n openbaar oplaadpunt in Est aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
  • Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als bereikbaarheid en of het technisch kan. Iedereen kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer details is ook te lezen op www.westbetuwe.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Beste laadpaal.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (april 2024)

Laadstations in Est vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een laadpas kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen lopen uiteen tussen de €0,250 tot €0,620 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het onderstaande kaartje bekijk je de openbare laadstations in Est. Vind ook laadplekken en installateurs in Opijnen, Neerijnen, Waardenburg, Tuil en Haaften.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden est-4185

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal bij het bedrijfspand is een extra stukje service richting je personeel en relaties. Gaat het om een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.


Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €1050 & €2125. De definitieve prijs komt tot stand door het model laadzuil (additionele slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals Energiedirect, NLE, Engie, Eneco, Budget energie en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,55 p/100 km. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,35 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een basis EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit de stroomkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Est plaatst het als wallbox aan de muur of op een vrijstaande paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Est kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor liggen rond de €825. Bedenk wel: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Est dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente West Betuwe heeft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.westbetuwe.nl.

Plaats een reactie