Elektrisch rijden zien we steeds meer. Daarbij komt ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Oirlo aan huis. D.m.v. een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Dacia Spring Electric of bijvoorbeeld de Kia e-Soul 64 kWh. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze pagina ontdek je handige informatie over velerlei type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Rijden zonder kosten door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €895.
- Een individueel laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal aanbieders Oirlo vergelijken december 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Venray
- Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen bij je bedrijf
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Oirlo
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Audi Q4 Sportback e-tron kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een eigen goedkope laadpaal Oirlo kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je bent altijd verzekerd van een volle accu. Ook is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de installatie, hardware, kabels en de kosten van jouw eigen stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop check je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden met betrekking tot laadpaal laten installeren in Oirlo. Bekijk ook meer info over Beste laadpassen.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Oirlo kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting draait op de reguliere 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale vermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Oirlo. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Als laatste moet je er rekening mee houden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het handige van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbij is het een strakker geheel en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om alles vervolgens aan te sluiten. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Oirlo.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij meer informatie over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Oirlo vergelijken
De prijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €775 tot €3125. De kosten worden tot stand door o.a. de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe krachtiger je systeem, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Daarnaast heb je de keuze uit slimme stations met leuke mogelijkheden als Autostart die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Oirlo. Laadstation type Laadvermogen Tijd volle batterij Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €520- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €505- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €680- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €875- €930
Goede producten
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge & Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Oirlo schommelen tussen de € 380 en plus minus €2000. Dit is afhankelijk van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Kosten van het laadpas abonnement
Steeds vaker wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €4,00 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Achterhaal erkende deskundigen in de regio.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1103 kilometer per maand. Met dit getal checken we wat de mogelijke besparing zal zijn. In ons geval nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Oirlo):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €154,42 | €1853,04 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €52,94 | €635,33 |
Besparing | €0,092 | €101,48 | €1217,71 |
Laadpaal aanvragen gemeente Venray
Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Oirlo aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en in welke straat de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken factoren als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter kan hier gebruik van maken. Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.venray.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Goedkoopste laadpaal.
Openbare oplaadpunten in de regio (december 2024)
Laadstations in Oirlo zijn 24/7 actief. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen variëren tussen de €0,230 tot €0,590 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het onderstaande kaartje check jij de openbare laadstations in Oirlo. Op deze site vind je ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Meijel, Griendtsveen, De Rips, Milheeze en Bakel.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Gaat het om een gebouw met meer dan 10 parkeervakken? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Bovendien kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €1050 & €2300. De prijsindicatie wordt berekend aan de hand van het type en model (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Essent, NLE, Budget energie, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,35 p/100 km. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €9,85 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Limburg.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Oirlo plaatst het als wallbox aan de muur of installeert het op een paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Moderne EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Oirlo kan dit uit handen nemen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1100. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we met name terug bij merken uit Europa. Veel gangbare elektrische auto’s in Oirlo hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Venray verschaft momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het laadpunt vlakbij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Bekijk ook www.venray.nl.