Laadpaal Berg en Terblijt

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Berg en Terblijt aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of DS 3 Crossback E-Tense. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal ontdek je extra informatie over betrouwbare soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs uit jouw omgeving.

  • Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €920.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Berg en Terblijt

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een 100% eigen goedkope laadpaal Berg en Terblijt kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is gemakkelijk en snel en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Evenzeer is het een stuk voordeliger dan bij onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? Hieronder kan je aan de slag met inhoudelijke informatie en tips ten aanzien van laadpaal laten installeren in Berg en Terblijt. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste laadpaal.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Berg en Terblijt kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een montagepaal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase installatie werkt met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Berg en Terblijt. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek

Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. De meerwaarde van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ook kan het zijn dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.

Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Hiervoor gebruik je de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadzuil met losse kabel is doorgaans toch praktischer. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Berg en Terblijt.

Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of juist voor bedrijven.

Smart functies
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf bekijk jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Berg en Terblijt vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €775 – €3125. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Ook zijn er allerlei slimme laadpunten met extra mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Berg en Terblijt.

Type stationCapaciteitOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€525- €650
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 7 uur€545- €600
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€665- €755
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€835- €995
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare systemen

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
  7. Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
  8. Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
  11. Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
  12. Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Andere merken: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger en Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Berg en Terblijt liggen tussen de €360 en €1925. Dit is afhankelijk van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Laadpas
Hedendaags wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €4,00 per maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
  • Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Achterhaal ervaren vakmannen in de regio.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1113 km per maand. Op basis van dit gemiddelde checken we wat de verwachte kostenbesparing is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Berg en Terblijt):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,120€133,56€1602,72
Elektrisch rijden€0,044€48,97€587,66
Besparing€0,076€84,59€1015,06
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Valkenburg aan de Geul

Rijd je een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Berg en Terblijt aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.

Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke straat de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo kan je bekijken op www.valkenburg.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Alle elektrische auto’s.

Overzicht met openbare oplaadpunten (maart 2024)

Laadstations in Berg en Terblijt zien we steeds meer. Iedereen met een laadpas kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen variëren tussen de €0,260 en €0,580 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart check jij de openbare laadstations in Berg en Terblijt. Check tevens laadzuilen en verkooppunten in Wijlre, Ransdaal, Scheulder, Schin op Geul en Valkenburg.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden berg-en-terblijt-6325

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Gaat het om een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice zit qua kostprijs tussen de €875 – €2100. De kosten van het hele pakket komt tot stand door het model laadzuil (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, Essent, Energiedirect, Engie, NLE en Vandebron, Pure energie, PowerPeers, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,230 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,40 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €10,05 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Limburg.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Berg en Terblijt zet het laadstation vast tegen de muur of hij komt op een aparte paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Innovatieve EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Berg en Terblijt zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten bedragen ongeveer €900. Disclaimer: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we met name terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Berg en Terblijt zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke gemeente kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Valkenburg aan de Geul heeft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of het laadpunt nabij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.valkenburg.nl.

Plaats een reactie