Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Formerum aan huis. Door middel van jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh en/of Renault Zoe ZE50 R135. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op deze website bekijk je bruikbare informatie over velerlei laadstations, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs uit jouw omgeving.
- Met een particuliere elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €905.
- Een particulier laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Formerum
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig als o.a. een BMW iX3 kan op verschillende manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Formerum kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Bovendien is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Wel heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de kWh prijs voor de stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Verderop delen we tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Formerum. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpaal installatie.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Formerum kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen installatie
Een 1-fase laadzuil werkt met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig dit laten aanleggen door een elektricien in Formerum. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat door de (soms) slechte weersomstandigheden (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het een rommelig geheel wordt. Ook is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Tevens ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Formerum.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. Hierbij tref jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Formerum vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €675 tot +/- €3100. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. In aanvulling hierop kan je kiezen voor slimme laadpunten met extra opties als gebarenherkenning die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Formerum. Type laadpaal Capaciteit Oplaadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €545- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €545- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €680- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €880- €995
Top systemen
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger of Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Installatieprijzen 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Formerum lopen uiteen tussen de €350 – €2150. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementsprijzen laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €2,50 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Automatische firmware-updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vergelijk ervaren verkooppunten uit jouw regio.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina vind je een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1084 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde calculeren we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Formerum):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €130,08 | €1560,96 |
Elektrisch | €0,044 | €47,70 | €572,35 |
Besparing | €0,076 | €82,38 | €988,61 |
Laadpaal aanvragen gemeente Terschelling
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Formerum aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals toegankelijkheid en doorstroming. Elke EV-eigenaar kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details kun je terugvinden op www.terschelling.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Private lease elektrische auto.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (oktober 2024)
Laadstations in Formerum zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten wisselen tussen de €0,235 tot €0,600 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht bekijk je de openbare laadstations in Formerum. Vind ook laadzuilen en installatiebedrijven in Landerum, Striep, Midsland, Kinnum en Baaiduinen.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij het bedrijfspand is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een pand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van verschillende subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk kost tussen de €800 en €2150. De prijsindicatie wordt bepaald door het type laadpaal (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat betaal ik voor een volle accu?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Budget energie, Energiedirect, Engie, NLE, Essent en PowerPeers, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,10 p/100 km. Vergeet niet: een benzineauto kost ongeveer €9,90 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Friesland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanuit de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Formerum monteert het als wallbox of op een vrijstaande paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is elke stroomkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De hedendaagse modellen kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Formerum zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen ongeveer €1025. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese merken. De meeste gangbare elektrische auto’s in Formerum kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op je oprit. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Terschelling biedt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt nabij jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook de website van de gemeente www.terschelling.nl.