Laadpaal Spui

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Je kunt dan beter kiezen voor een privé laadpaal in Spui aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of jouw Renault Twingo Electric. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Middels onze vergelijker bekijk je handige informatie over betrouwbare laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Goedkope kilometer-tarieven op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €975.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Spui

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals de MG ZS EV kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Spui kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Bovendien is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadstation in de omgeving. Je hebt te maken met de volgende kosten: de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn situatie? In onze keuzehulp bieden wij handige tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Spui. Op EVplan.nl lees je ook meer over Smart Charging.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Spui kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een vrijstaande paal. Verder zijn er geen verschillen. Check de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).

1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadpaal is compatibel met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Ieder huis in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadstation heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Spui. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadpunt op de oprit?

De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!

Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste moet je er rekening mee houden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je pakt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Verder oogt het netter en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Spui.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee opties: een enkel of een dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkelvoudige paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of juist voor bedrijven.

Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand vind je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur Spui vergelijken

De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €850 tot €3125. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zijn er allerlei slimme stations met extra extra’s als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Spui.

Type laadstationLaadcapaciteitOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€505- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€530- €605
3-fase laadpaal11 kW3,5 uur€650- €775
3-fase laadpaal22 kW1,5 uur€870- €1065
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Bekende systemen

  1. EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
  2. Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
  3. NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
  11. Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
  12. Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Spui variëren van €340 en +/- €1850. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Hedendaags wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €6,75 p/maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.

Een goedkope laadpaal voor thuis?

Bekijk erkende vakmannen uit jouw streek.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1163 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers checken we wat je kunt besparen. In het rekenvoorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Spui):

  • Benzine rijden 2024: €0,140/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
TypeKosten p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,140€162,82€1953,84
Elektrisch rijden€0,048€55,82€669,89
Besparing€0,092€107,00€1283,95
Kosten elektrisch vs benzine rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Terneuzen

Rijd je elektrisch, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Spui aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Ze overwegen daarbij zaken als toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedereen met een elektrische auto kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo is te vinden op www.terneuzen.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Actieradius.

Overzicht openbare laadpunten (april 2024)

Laadstations in Spui kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een abonnement heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,255 tot wel €0,570 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de onderstaande kaart doorzoek jij de openbare laadstations in Spui. Vergelijk ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Eede, Sint Kruis, Waterlandkerkje, Aardenburg en Retranchement.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden spui-4539

Laadpunten bij het bedrijf plaatsen

Een laadpaal bij het bedrijfspand is relevant voor personeel of bezoekers. Heb je een bedrijfspand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
  • Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis inclusief plaatsing kost tussen de €1000 & €2125. De totale investering wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Budget energie, Eneco, NLE, Energiedirect en Oxxio, Vattenfall, Vandebron, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,10 p/100 km. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,70 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zeeland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Via de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Spui monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een stevige paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Uiteindelijk is elke woning geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Spui kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen zo’n €800. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 is vooral te zien bij merken uit Europa. De meeste bekende elektrische auto’s in Spui hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben deze type 2 Mennekes stekker.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Terneuzen verschaft momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.terneuzen.nl.

Plaats een reactie