Laadpaal Grootebroek

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Daarbij komt ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een handige laadpaal in Grootebroek aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge of Skoda Enyaq iV 80X. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Op deze website vind je handige informatie over populaire soorten laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Autorijden voor gunstige tarieven wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €935.
  • Een privé laadstation aan huis heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Grootebroek

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV als onder andere de Volkswagen ID.4 1st kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Grootebroek kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een lange actieradius. Verder is het een stuk voordeliger dan bij een laadstation in de omgeving. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp vind je handige tips en adviezen omtrent laadpaal laten installeren in Grootebroek. Bekijk ook meer info over Betrouwbare laadpassen.

Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Grootebroek kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Grootebroek. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.

Een eigen oplaadpunt aan huis

Voordelig opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Opladen kan altijd en overal met de reguliere meegeleverde kabel. Tevens ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Grootebroek.

Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft stroomcapaciteit voor 1 EV, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste functies.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Grootebroek vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €925 tot €3150. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook zien we steeds meer slimme laadpunten met mogelijkheden als gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Grootebroek.

Type laadstationCapaciteitTijd volle batterijOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€550- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€525- €615
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€700- €765
3-fase laadpaal22 kW1,6 uur€825- €1035
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Bekende producten

  1. EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
  4. Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
  5. Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
  6. EVhub: Een van de voordeligste aanbieders in de markt.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
  9. Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
  10. Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
  11. Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
  14. Alternatieve marken: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Grootebroek wisselen tussen de €390 en €1850. De prijs wordt bepaald door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Kosten van het laadpas abonnement
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €5,50 p/maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Zoek betrouwbare verkooppunten in de regio.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1104 kilometer (maandelijks). Met dit getal verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In ons voorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Grootebroek):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,110€121,44€1457,28
Elektrisch rijden€0,042€46,37€556,42
Besparing€0,068€75,07€900,86
Tabel met besparing elektrisch rijden t.o.v. benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Stede Broec

Heb je een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Grootebroek aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente neemt een besluit over of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze onderzoeken zaken als bereikbaarheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Updates en informatie is beschikbaar op www.stedebroec.nl. Daar kom je er ook achter of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Voordeligste laadpaal.

Vind openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in Grootebroek zijn veel beschikbaar. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De onkosten liggen tussen de €0,280 tot €0,590 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema bekijk je de openbare laadstations in Grootebroek. Bekijk ook oplaadplekken en installateurs in Bovenkarspel, Oosterleek, Wijdenes, Hem en Venhuizen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden grootebroek-1614

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een parkeerterrein met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


Informatie over thuis elektrisch laden

Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een eigen laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie zit qua kostprijs tussen de €975 – €2375. De kosten van het hele pakket hangt vooral af van het soort systeem (wel of geen slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.

Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals Essent, Budget energie, Engie, NLE, Eneco en Oxxio, Vandebron, Pure energie, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,90 p/100 km. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost je al snel €9,75 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Holland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomvoorziening van je woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de stroomkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Grootebroek plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een bevestigingspaal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Grootebroek kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen zo’n €825. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Grootebroek beschikken over een type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio heeft een eigen beleid. De gemeente Stede Broec biedt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het laadpunt vlakbij jouw huis kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.stedebroec.nl.

Plaats een reactie