Laadpaal De Tike

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een privé laadpaal in De Tike aan huis. Middels een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge en/of Porsche Taycan 4S Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Hier zoek je handige informatie over diverse laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, altijd een optimale actieradius.
  • Gratis rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €975.
  • Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Tike

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het elektrisch laden van een EV zoals een Audi Q4 Sportback e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal De Tike kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hebt dan de zekerheid van een goed geladen accu. Verder is het een stuk goedkoper dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is de beste keuze voor mij EV en woning? Hieronder delen we belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in De Tike. Bekijk ook meer info over Elektrisch of benzine.

Laadpaal of wallbox
Een laadstation De Tike installeren kan op 2 manieren. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een vrijstaande paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk vooraf na over de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).

1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1 fase systeem kan laden met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in De Tike. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een afneembare kabel. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.

Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Ook heb je geen rommelige hangende kabels en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel is doorgaans toch praktischer. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval zijn er geen aanpassingen nodig. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in De Tike.

Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden 2 soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. Hierbij vind jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.

  • Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.

Laadpaal installateur De Tike vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen variëren enorm. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €875 tot en met €3425. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Ook zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met leuke opties als voice of gezichtsherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal De Tike.

Laadstation typeVermogenLaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€540- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€510- €635
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€680- €750
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€840- €1060
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Populaire systemen

  1. EVBox:Altijd automatische software-updates.
  2. Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
  3. NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
  6. EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
  7. Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
  8. Ecotap: Degelijk Nederlands design.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
  11. Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Andere leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in De Tike komen uit tussen de €360 en +/- €1950. Dit wordt berekend aan de hand van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Informatie over laadpassen
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €6,50 op maandbasis.

  • Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal voor thuis kopen?

Vergelijk ervaren vakmannen uit jouw streek.

Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Op deze pagina hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1056 kilometer (maandelijks). Met dit getal verwachten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons geval kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Tike):

  • Benzine rijden 2024: €0,130/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
AandrijvingPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,130€137,28€1647,36
Elektrisch€0,046€48,58€582,91
Besparing€0,084€88,70€1064,45
Kosten elektrisch vs benzine rijden in maart 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Smallingerland

Rijd je een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in De Tike aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.

In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken zaken als vindbaarheid en doorstroming. Iedereen met een elektrische auto kan het gebruiken. Extra achtergrondinfo kan je lezen op www.smallingerland.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Voordelige laadpas.

Overzicht met alle openbare oplaadpunten (maart 2024)

Laadstations in De Tike nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De tarieven wisselen tussen de €0,265 en €0,600 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema zie jij alle openbare laadstations in De Tike. Check tevens laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Opeinde, Nijega, De Veenhoop, Smalle Ee en De Wilgen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-tike-9219

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor je personeel en relaties. Bezit je een locatie met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
  • Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.


De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €1075 en €2150. Het tarief hangt af van het soort systeem (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Eneco, Energiedirect, Budget energie, NLE en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,65 per 100 kilometer. Vergeet niet: een auto met benzinemotor kost al gauw €10,30 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Friesland.

Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in De Tike zet het laadstation vast tegen de muur of installeert het op een paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Doorgaans is ieder huis aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De actuele types vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in De Tike kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen circa €975. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. De gangbare elektrische auto’s in De Tike dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Smallingerland verstrekt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het oplaadpunt niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Bekijk ook www.smallingerland.nl.

Plaats een reactie