Laadpaal Zegge

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Zegge aan huis. Middels een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of jouw Porsche Taycan 4S Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl lees je extra informatie over velerlei laadpalen, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.

  • Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Nog voordeliger rijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €930.
  • Een laadstation op eigen grond heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Zegge

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV als onder andere de CUPRA el-Born kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Zegge kopen is een uitstekend idee. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een 100% actieradius. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder delen we tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Zegge. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto verzekering.

Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Zegge kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplek (zo kun je besparen op de kabellengte).

1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil werkt met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Zegge. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse variant. Het gemak van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte is het goed om je te bedenken dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.

Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Tevens ligt de kabel niet zo in het zicht en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even snel wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadzuil met losse kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Zegge.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Erg handig als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.

Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder lees jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.

  • Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
  • Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Zegge vergelijken

De kosten van laadpalen zijn heel divers. De kostprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €675 t/m €3350. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Bovendien zien we steeds meer slimme opladers met leuke features als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Zegge.

Laadstation typeVermogenOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10 – 12 uur€520- €615
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€525- €630
3-fase laadpaal11 kW3 – 5 uur€665- €785
3-fase laadpaal22 kW2 uur€845- €945
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis exclusief installatiekosten.

Populaire producten

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
  5. Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
  6. EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Compact en stijlvol ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
  12. Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
  14. Alternatieven: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zegge liggen tussen de €420 en +/- €1825. De prijs wordt bepaald door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Laadpas
Doorgaans wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €3,75 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatische verrekening werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Zoek erkende verkooppunten uit jouw gemeente.

Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1062 kilometer per maand. Met dit getal ramen we wat je kunt besparen. In ons geval zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zegge):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
SoortTarieven p/kmP/maandP/jaar
Benzine€0,115€122,13€1465,56
Elektrisch rijden€0,043€45,67€547,99
Besparing€0,072€76,46€917,57
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Rucphen

Rijd je een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Zegge aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:

  • Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
  • In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente geeft aan of en waar de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij facetten als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Iedere woningbezitter kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle details is te vinden op www.rucphen.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Veel Nederlandse gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Duurzame mobiliteit.

Openbare oplaadpunten (april 2024)

Laadstations in Zegge zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven bedragen tussen de €0,245 – €0,605 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Zegge. Doorzoek daarnaast laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Oudenbosch, Moerstraten, Heerle, Wouwse Plantage en Nispen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden zegge-4735

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Betreft het een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Op basis van de huidige wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
  • Ook kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.


FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden

Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Jouw eigen laadpaal voor huis met daarbij de installatie zit qua kostprijs tussen de €850 en €2150. De prijsindicatie hangt vooral af van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Budget energie, NLE, Eneco, Engie en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,85 p/100 km. Belangrijk: een auto met benzinemotor kost circa €10,10 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De gemiddelde EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de monteur bespreek je waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Zegge plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een paal.

Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Doorgaans is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zegge kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €825. Belangrijk: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij verschillende merken binnen de EU. De meeste bekende elektrische auto’s in Zegge dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Rucphen heeft op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de paal in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Een verzoek indienen kan op www.rucphen.nl.

Plaats een reactie