De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Je kunt dan beter kiezen voor een slimme laadpaal in Noordeinde aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 e-tron + Renault Zoe ZE50 R135. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal zoek je praktische informatie over geschikte soorten laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Met een particuliere elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkoper autorijden als je ook kiest voor zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €965.
- Een individueel laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Noordeinde
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. een MG ZS EV is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Noordeinde kopen is een goede investering. Het werkt snel en veilig en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Bovendien is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Hieronder vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden omtrent laadpaal laten installeren in Noordeinde. Op EVplan.nl lees je ook meer over Betrouwbare elektrische auto.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Noordeinde installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil functioneert met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Noordeinde. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander nadeel is dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het opladen gebeurt namelijk met de reguliere meegeleverde kabel. Daarbovenop ziet het er wat netter uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat er een extra handeling vereist is als jij de EV even snel wil bijladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Noordeinde.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Noordeinde vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De investering van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €875 tot €3000. De aanschafkosten hangen vooral af van de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder heb je de keuze uit slimme opladers met leuke opties als voice of gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Noordeinde. Soort laadstation Vermogen Tijd volle batterij Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €510- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €515- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €670- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €855- €1020
Betrouwbare merken
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba & Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Noordeinde lopen uiteen tussen de €350 – €1925. De prijs wordt bepaald door het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €6,25 op maandbasis.
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Gastgebruik toestaan.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Achterhaal aangesloten adviseurs die werken in je omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina kan je een rekenvoorbeeld zien. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1060 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde checken we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Noordeinde):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €148,40 | €1780,80 |
Elektrisch | €0,048 | €50,88 | €610,56 |
Besparing | €0,092 | €97,52 | €1170,24 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oldebroek
Rijd je een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Noordeinde aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil geplaatst wordt. Daarbij bekijkt de gemeente facetten als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Uitgebreide informatie kan je lezen op www.oldebroek.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Milieuvriendelijke EV.
Openbare oplaadpunten vergelijken (december 2024)
Laadstations in Noordeinde nemen in rap tempo toe. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen liggen tussen de €0,260 tot wel €0,555 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het onderstaande kaartje doorzoek jij de openbare laadstations in Noordeinde. Vergelijk ook oplaadplekken en installateurs in Hulshorst, Vierhouten, Elspeet, Belt-Schutsloot en Zwartsluis.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Bezit je een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Verder kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatie kost +/- tussen de €1075 & €2475. De kosten van het hele pakket is afhankelijk van het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Wat kost een auto thuis opladen?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, Engie, Essent, Budget energie, NLE en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,60 p/100 km. Goed om te weten: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €9,75 p/100 km. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de stoomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Noordeinde plaatst het oplaadpunt tegen de muur of op een speciale paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). Moderne modellen vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Noordeinde zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1125. Let op: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese merken. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Noordeinde beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Oldebroek biedt op dit moment geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt dichtbij jouw huis kan komen. Zie ook www.oldebroek.nl.