De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Bant aan huis. D.m.v. een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Audi Q4 Sportback e-tron of jouw Audi e-tron Sportback 50 quattro. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op deze website vind je waardevolle informatie over meerdere laadpunten, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €940.
- Een individueel laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Thema’s
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal specialisten Bant vergelijken oktober 2024
- Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Noordoostpolder
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Bant
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een Mini Electric kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Bant kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je hoeft niet onzeker te zijn over een optimale actieradius. Verder is het een stuk goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp bieden wij een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in Bant. Zie ook onze informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Bant kan op 2 manieren worden geplaatst. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een stevige paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation om lange dure laadkabels te vermijden.
1- of 3-fasen aansluitingen
De 1 fase installatie werkt met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Bant. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare kabel. Het gemak van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Als laatste moet ook opgemerkt worden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het grote gemak van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Bovendien is het een strakker geheel en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Bant.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit is praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Bant vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €875 – €3200. De kosten worden tot stand door o.a. de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook zijn er slimme systemen met functies als gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Bant. Type laadpaal Capaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €505- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €505- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €675- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €855- €990
Populaire merken
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Overweeg ook: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Bant lopen uiteen tussen de €380 en +/- €2000. Dit hangt vooral af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Optioneel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,50 op maandbasis.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal goede vakmannen uit jouw streek.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1106 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde becijferen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In het rekenvoorbeeld hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Bant):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €165,90 | €1990,80 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €55,30 | €663,60 |
Besparing | €0,100 | €110,60 | €1327,20 |
Laadpaal aanvragen gemeente Noordoostpolder
Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Bant aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente neemt een besluit over of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze onderzoeken relevante zaken als bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-rijder mag het gebruiken. Alle details vind je op www.noordoostpolder.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Voordeligste elektrische auto.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (oktober 2024)
Laadstations in Bant zijn er voldoende. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is relatief wel duur. De kosten variëren tussen de €0,285 tot wel €0,590 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht treft jij de openbare laadstations in Bant. Vind ook laadmogelijkheden en leveranciers in Rutten, Creil, Espel, Tollebeek en Nagele.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Gaat het om een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Informatie over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief de installatieservice zit zo tussen de €1025 en €2275. De prijsindicatie is afhankelijk van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Engie, Essent, Energiedirect, Eneco en Vandebron, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,40 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost circa €10,20 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De gemiddelde EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Flevoland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De leverancier legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de stroomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Bant monteert ‘m in overleg tegen de muur of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Bant kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €925. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers komen we tegen bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de favoriete elektrische auto’s in Bant zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Noordoostpolder biedt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.noordoostpolder.nl.