Laadpaal Braamt

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Braamt aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus & Porsche Taycan 4S. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook financieel gezien een goede investering. Op deze pagina lees je extra informatie over verschillende type laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit jouw gemeente.

  • Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
  • Autorijden zonder onkosten door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €945.
  • Een particulier laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Braamt

Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van jouw EV zoals een Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Braamt kopen is een goede investering. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Verder is het een stuk goedkoper dan een publiek laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Verderop check je inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Braamt. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto prive rijden.

Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Braamt kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Een 1-fase laadpaal functioneert met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation kan maar liefst 3x 230V leveren. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase installatie kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt hierin investeren en de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Braamt. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!

Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een losse kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde is het goed om je te bedenken dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het gemak van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Evenzeer oogt het minder rommelig en profiteer je van een langere levensduur. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Braamt.

Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Bijgaand vind jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: stemt energieverbruik af met andere apparaten in huis.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.

Laadpaal installateur Braamt vergelijken

De aanschafprijzen van laadpalen variëren enorm. De adviesprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €900 t/m €3225. Het prijskaartje hangt met name af van de capaciteit en functies van het laadstation. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Bovendien zien we steeds meer slimme systemen met snufjes als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Braamt.

Laadpaal typeLaadvermogenLaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€510- €645
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€530- €640
3-fase laadpaal11 kW4 uur€680- €765
3-fase laadpaal22 kW1,8 uur€850- €1075
Kosten van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Goede leveranciers

  1. EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
  2. Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
  3. NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
  4. Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
  8. Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
  11. Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
  12. Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Alternatieve marken: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatiekosten 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Braamt variëren van €420 & €1925. De prijs wordt bepaald door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter het perceel, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Laadpas
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €7,25 per maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatische facturering en verrekening.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Bekijk de beste installateurs in de regio.

Kostenoverzicht elektrisch rijden

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Onderstaand kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1095 km per maand. Met dit getal becijferen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Braamt):

  • Benzine rijden 2024: €0,125/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
AandrijvingKosten p/kmP/maandP/jaar
Benzine rijden€0,125€136,88€1642,50
Elektrisch rijden€0,045€49,28€591,30
Besparing€0,080€87,60€1051,20
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in april 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Montferland

Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Braamt aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • Je bezit een elektrische of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke omgeving de laadzuil aangesloten wordt. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en drukte. Elke inwoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer details kun je terugvinden op www.montferland.info. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Bijtelling EV’s.

Openbare oplaadpunten in de buurt (april 2024)

Laadstations in Braamt kan je op meer en meer plekken vinden. Elke weggebruiker kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten schommelen tussen de €0,265 en €0,595 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht onderzoek je de openbare laadstations in Braamt. Vergelijk ook laadzuilen en verkopers in Vethuizen, Azewijn, Lengel, s-Heerenberg en Stokkum.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden braamt-7047

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal bij uw bedrijf kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een kantoor of bedrijf met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €1000 & €2325. De prijsindicatie hangt af van het model laadzuil (wel of geen slimme functies), de laadcapaciteit, het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Engie, Budget energie, Energiedirect, Eneco en Vandebron, PowerPeers, Oxxio, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,60 p/100 km. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost al gauw €9,70 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.

Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De expert treft de nodige voorbereidingen in de stroomvoorziening van je woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanuit dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Braamt monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een stevige paal.

Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Nieuwere EV’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Braamt zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten zijn circa €1075. Bedenk wel: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. De gangbare elektrische auto’s in Braamt kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Montferland biedt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.montferland.info.

Plaats een reactie