Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een eigen laadpaal in Vethuizen aan huis. Door middel van een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Polestar 2 of bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en je hebt het snel terugverdiend. Op dit portaal check je praktische informatie over geschikte type laadpunten, een handige keuzehulp en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €955.
- Jouw eigen laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installatiebedrijven Vethuizen vergelijken december 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Montferland
- Overzicht met alle openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemingen
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Vethuizen
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van de accu van een EV zoals de BMW i4 kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Vethuizen kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een volgeladen accu. Daarnaast is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn situatie? In onze keuzehulp delen we handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Vethuizen. Of klik door voor meer informatie over Lease een elektrische auto.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Vethuizen kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen station
De 1-fase variant draait op de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Vethuizen. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Voordelig opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het wat rommelig oogt. Bovendien is het zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het handige van een losse kabel (als mede een socket) is de vrijheid in het opladen. Opladen kan altijd en overal met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook oogt het een stuk georganiseerder en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Vethuizen.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Jij kunt gaan voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij bekijk jij extra details over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Vethuizen vergelijken
De tarieven van laadpalen liggen nogal uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €900 – €3225. De prijs wordt bepaald door het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens onderscheiden we slimme wallboxen en palen met speciale mogelijkheden als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Vethuizen. Type laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €525- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €510- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €685- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €840- €960
Populaire producten
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba of Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Vethuizen bedragen tussen de €310 tot €2025. Dit is afhankelijk van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal bedragen zo’n €4,75 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk goede deskundigen uit jouw omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1094 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers begroten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Vethuizen):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €131,28 | €1575,36 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €48,14 | €577,63 |
Besparing | €0,076 | €83,14 | €997,73 |
Laadpaal aanvragen gemeente Montferland
Heb je een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Vethuizen aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken zaken als zichtbaarheid en drukte. Elk huishouden kan het gebruiken. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.montferland.info. Daar kan je ook naartoe om te kijken of de gemeente subsidies verstrekt. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Onderhoud EV’s.
Openbare oplaadpunten zoeken (december 2024)
Laadstations in Vethuizen zijn er voldoende. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De onkosten bedragen tussen de €0,270 tot wel €0,565 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In onze maps kaart zie je alle openbare laadstations in Vethuizen. Doorzoek daarnaast laadzuilen en aanbieders in Azewijn, Lengel, s-Heerenberg, Stokkum en Zeddam.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Bezit je een gebouw met meer dan 10 parkeervakken? Op basis van de huidige wetgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk kost tussen de €975 en €2050. Het tarief wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Essent, Budget energie, Eneco, Engie, Energiedirect en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,65 p/100 km. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €9,75 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV eist 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De ervaren laadpaal installateur in Vethuizen plaatst het als wallbox aan de muur of hij komt op een aparte paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke woning geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve EV’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Vethuizen zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen circa €1000. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt vooral gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest beschikbare elektrische auto’s in Vethuizen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Montferland verschaft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil in de buurt van jouw woning kan komen. Een verzoek indienen kan op www.montferland.info.